20-09-15

Appel-kaneelwafels

Het is zondagmorgen en ik ben alleen: BOEHOE! Vriendlief heeft een avondje met zijn vrienden gehad dus ik had het huis even voor mezelf. Lekker lezen, het huis op orde brengen en EEN HEERLIJK ONTBIJT te voorschijn toveren. Mijn wafelijzer wordt de laatste tijd alleen nog maar gebruikt voor tosti's om moeite te besparen van een tosti in de pan maken. Shame... Vanochtend heb ik heerlijke wafels gemaakt die me deed denken aan een kruising van grootmoeders appeltaart en heerlijke Hollandse pannenkoeken. Fijn was ook dat ze echt zo klaar waren. De prima oplossing dus voor een luxe zondags ontbijtje... ;)

2 personen / 4 wafels:
120 ml melk
25 g appel
2 eieren
22 g ongezouten roomboter
35 g suiker
zout en kaneel
80 g bloem

Zorg dat de boter op kamertemperatuur is als je begint.
Was en snijd de appel in heel kleine blokjes. Meng dan de droge ingrediënten (de bloem en suiker met een snuf zout en een toef kaneel) en voeg dan al roerend de eieren en melk toe tot je een soepel beslag gekregen hebt. Een paar klontjes is niet zo heel erg.
Vet dan heel licht (met een kwastje bijvoorbeeld) het wafelijzer in en verwarm hem vast tot een hoge temperatuur.
Roer tot slot de mini appel stukjes en bak de wafels tot ze een mooi bruin korstje gekregen hebben. Mijn ijzer kan twee wafels per keer bakken, dus ik goot eerst de helft erin en bakte later de andere helft. Ook klemde ik het ijzer tijdens het bakken niet dicht vanwege het opzwellen van het beslag terwijl het bakt. Dit is dus helemaal niet erg, mocht dat ook bij jou gebeuren. Doe het ijzer dan even open zodat de wafels weer wat krimpen en sluit hem weer.
Serveer de wafels met een beetje kaneel en (poeder-)suiker.

Smullen maar!


* Geen wafelijzer? Bak er dan gewoon lekkere pannenkoekjes van: net zo lekker!
* Ikzelf gebruikte voor mijn twee wafels 15 g suiker een een paar druppels stevia en in plaats van poedersuiker zoetstof, om mijn bloedsuiker wat beter onder controle te houden.