03-03-16

Verwenontbijt: Vanille en chocoladeduo-havermout


Wat betreft maaltijden en andere eetmomenten op een dag, zijn ontbijt en avondeten bij uitstek mijn favoriete 'thema's'. Ik deel echter niet zo vaak ontbijtrecepten, gezien ik de meeste die ik op internet of in kookboeken tegenkom vrij voor-de-hand-liggend vindt, of om een andere reden niet interessant vind. Met name smoothies of havermoutpap recepten zijn volop te vinden. Er kan echter met deze twee weinig misgaan, als je eenmaal weet welk fruit (en groentes) je lekker vindt in geval van het maken van een smoothie, en als je eenmaal weet hoeveel vocht je nodig hebt voor een bepaalde hoeveelheid havermout.
Nu was het dus ook niet mijn plan recepten voor een van de twee te delen, tot ik een aantal weken geleden een super lekkere havermoutpap gekunsteld had! Dat maakte me toch wel aan het twijfelen, en ik schreef het voor de zekerheid maar wel uit als concept. Ik had natuurlijk alleen geen foto gemaakt, gezien ik geen plannen had om erover te bloggen. Inmiddels een aantal weken verder had ik een tweede havermoutpap gekunsteld die minsten zo lekker was, en ik eet beide wanneer ik maar kan als ontbijt.
Toch maar eens een receptje posten dus... Vandaag probeerde ik wat nieuws en zorgde dat ik mijn camera paraat had. Deze variant komt op de derde plek in de top drie, maar is ook héél lekker! Het leuke is, de twee andere waar ik nog geen foto van heb, houden jullie nog te goed (en die wil je écht niet missen...)

Ingrediënten voor 1 grote kom:
- 44 g havermout
- 1 banaan
- 1 tl cacao
- 1 tl vanille
- suiker of suikervervanger

Breng 350 ml water aan de kook met een snuf zout en het vanille.
Voeg het havermout toe zodra het water begint te borrelen en draai het vuur vervolgens zachter.
Snijd de banaan voor de helft in plakjes. Prak de andere helft fijn en roer deze door de pap.
Breng de pap op smaak met suiker of een vervanger, en schep de helft van de pap in een ontbijt-kom.
Roer de cacao goed door de overgebleven pap en schep dit bij de rest in de kom.
Leg de plakjes banaan op de pap en eet smakelijk!



*Houd de blog in de gaten, binnenkort post ik mijn 2 favoriete verwenontbijt-recepten!