24-03-16

Zachte preisoep met ham


Vandaag ben ik niet helemaal fit... Laat het toeval wezen, dat ik gister per ongeluk een prei oo de markt gekocht heb die ik helemaal niet nodig heb. Alsof ik wist dat hij vandaag van pas zou komen. Om mezelf een groente-oppepper te geven maakte ik deze heerlijke zachte preisoep zonder kookroom. Ik had zin in wat lichts en zachts en om toch een romige soep te krijgen heb ik voor bloem gekozen.
Deze maaltijd is ideaal voor een luie zondagmiddag, maar kan ook prima als avondeten met een stokbroodje erbij. Het is een binnen-no-time-op-tafel-soepje waar ik geen nee tegen zeg.

Ingrediënten voor 2 grote kommen soep:
- 1 grote prei (250 g)
- 240 ml melk
- 480 ml groentebouillon
- 20 g bloem
- 50 g ham

  • Snijd de prei in halve ringen tot aan het deel van de prei dat donkerder groen wordt en spoel het om.
  • Verhit een heel klein beetje bakvet in een soeppan en fruit hierin voor 2 minuten de prei, bak dan voor 1 minuut de bloem mee en blus het geheel dan af met de melk en de bouillon.
  • Breng het aan de kook, voeg de ham toe en laat het dan op een laag vuurtje met de deksel op de pan circa 8 minuten staan, tot de prei zacht is.
  • Breng het op smaak met zout en peper en eet smakelijk!