01-04-16

Angel cake: zonder boter, suikervrij, maar toch luchtig en zoet!


Celebration time!!
Mijn tentamenweken (ja je leest het goed, in meervoud) zitten er officieel op, en ik betrap mezelf op een extreem goed humeur. Het was dan ook behoorlijk pittig en het heeft me aardig wat bloed, zweet en tranen geleverd. Maar goed. Dat is voorlopig weer voorbij.Het feit dat het erop zit en het feit dat ik nog leef maakt een eenvoudige rekensom, namelijk: tentamens voorbij + ik leef nog = VIERING VEREIST!
Nu ben en blijf ik een diabetespatiënt. De supermarkt inwandelen en een zak Maltesers (mijn favoriet!) halen is zo gedaan, maar dan is het maar de vraag of het feestje wel zo'n leuk einde zal hebben...

Two Chicks Egg White
Ik kocht afgelopen week een gigantisch handig product in de supermarkt waar ik erg blij mee ben. Het heet " Two Chicks Egg White" en het is dus een flesje vol met eiwitten. Super handig als je graag en veel met eiwit bakt, en niet telkens het halve ei wil weggooien of genoodzaakt wilt zijn om iets met eidooiers te maken (hoewel ik ook dol ben op dit soort recepten...). Mocht je nou wel gewoon met eieren werken, is dit een handige link om iets uit te zoeken om te doen met de overgebleven eidooiers: X

Angel cake
Ik besloot in de trein onderweg van de universiteit naar huis dat ik voldoende reden had om het flesje vandaag aan te breken en voor mezelf wat lekkers te maken. En wie had gedacht dat dat ZO goed zou uitpakken. Ik niet. Jeetje, ik wist echt niet dat er cakes bestonden zonder boter die toch zo gigantisch luchtig en lekker kunnen zijn.
Angel cake is een spons cake die al sinds begin 19e eeuw in Amerika in omgang is. De naam heeft de cake te danken aan het feit dat het zo'n luchtige cake is, er werd gezegd dat het cake afkomstig van engelen zou zijn.

Suikervrij?
Officieel wordt er wel gewoon suiker toegevoegd aan de cake, maar ik wilde ook wel eens proberen of dat zonder kon. Ik bak en kook zelf het liefst met vloeibare stevia, maar daar kon ik niks over vinden. 
Het lastige met vloeibare stevia is, is dat het heel andere eigenschappen heeft dan suiker. Het heeft een veel kleinere massa omdat de zoet-kracht zoveel sterker is, en het is daarbij ook nog eens vloeibaar. Zomaar even suiker voor stevia druppels vervangen is dus niet zo vanzelfsprekend bij bakken. Na wat rekenen en klungelen ben ik tot het volgende recept gekomen, en dat heeft echt heel erg goed uitgepakt! Ik moet wel bekennen dat suiker altijd voor een beter resultaat zal zorgen in deze cake, maar voor mij persoonlijk was dit, alle factoren meegerekend, het beste resultaat. Ik zal ook vermelden hoeveel suiker of zoetstof je nodig hebt voor dit recept, mocht (geheel) suikervrij niet je voorkeur hebben. 
Een gehele suikervrije cake bevat maar 560 calorieën en 96 koolhydraten. Een cake met suiker bevat 1100 calorieën en wel 230 koolhydraten!


- 125 g cakemeel (*vervangbaar)
- 250 g eiwitten (+-12)
- 1 tl citroensap

- 1 tl vanille
- 2 tl stevia druppels (8 el suiker / 8 el zoetstof)
- 1/2 tl zout
- 1 tl bakpoeder


  • Verwarm de oven voor op 170 graden en vet een tulband cakevorm in.
  • Meng het zout en het cakemeel goed door elkaar.
  • Klop de eiwitten met het bakpoeder stijf, tot er geen vloeibaar deel meer is op de bodem.
  • Voeg dan nu het zoet en de citroendruppels toe, maar roer het nog niet door. Voeg een klein deel van het meel toe en spatel het geheel heel voorzichtig door elkaar. Herhaal deze stap totdat er een egaal mengsel is ontstaan.
  • Schep het beslag voorzichtig in de vorm en bak de cake in ongeveer 30-40 minuten gaar, of totdat een satéprikker er na het inprikken droog uitkomt.


*Niet in huis? Vervang het met bloem, maar zeef deze wel uiterst goed. Om het nog beter te doen neem je 125 g bloem - 2 el, en voeg je 2 el aan maizena toe (waarna je natuurlijk alsnog moet zeven!)