23-06-16

Quiche met vijgen, spinazie en geitenkaas


Het idee voor deze quiche spookte net als velen recepten al lange tijd in mijn hoofd. Er zit echter een staartje aan het verhaal. Het idee in mijn hoofd bevatte namelijk geen spinazie, maar sperziebonen. De sperziebonen waren dan ook al ingeslagen twee dagen terug. Toen ik echter vandaag rond vijven voorbereidingen ging treffen, bleken deze niet meer helemaal vers te zijn, in tegendeel. Toen ik mijn vriend vroeg of hij onderweg van werk naar huis nieuwe bonen kon halen weigerde hij uit principe. De boontjes waren zo duur geweest dat hij weigerde vandaag überhaupt nog boontjes te eten, laat staan nieuwe te kopen. Gelukkig kon ik hem wel zo ver krijgen een pak spinazie mee te nemen, en dat was lang zo'n gek alternatief niet. Hoewel de combinatie me sperziebonen met ook erg lekker leek, bewaar ik die combinatie voor een ander recept! Voor nu houd ik het bij het delen van deze héérlijke quiche.

- 5 plakjes bladerdeeg, ontdooit
- 3 sjalotjes
- 200 g vijgen
- 1 pak spinazie a 450 g
- 125 ml crème fraîche
- 3 eieren
- 125 g zachte geitenkaas
- 1 tl bruine suiker
- 3 takjes tijm


  • Verwarm de oven voor op 220 graden, vet een taartvorm in en bekleed deze met de bladerdeeg.
  • Rits de naalden van de takjes tijm en snipper de sjalotjes. Bak beide 5 minuten zachtjes in een koekenpan.
  • Druk de spinazie zo goed als wil uit, zodat er zo min mogelijk vocht in zit. Mix de spinazie vervolgens met de creme fraiche, eieren, geitenkaas, suiker, sjalotjes en tijm, en breng het op smaak met zout en peper.
  • Giet het mengsel in de vorm en verdeel de vijgen erover. Bak de quiche in circa 25 gaar.