28-07-2016

Spaghetti met gehaktballetjes in volle tomatensaus, feta en pijnboompitten


Soms zit ik zo vol met inspiratie en ideeën voor lekker eten dat ik het allemaal niet kwijt kan. Vaak dan schiet het een beetje door elkaar heen en is het lastig wat orde aan te brengen. Dit idee schoot daarentegen echter vrij af mijn hoofd in. Het is alweer enkele weken terug dat dat gebeurde, maar ik wist gelukkig nog goed wat ik wilde en zo heb ik het gedaan. Nou ja, het is natuurlijk niet zo dat de ingrediënten ook direct per eenheid (1 el, 5 g, scheutje dit, scheutje dat) me te binnen schieten. Het blijft gelukkig dus tot het einde een creatief proces van proeven, bijstellen en proberen, en dat vind ik nou juist zo leuk!
Deze spaghetti is bizar lekker en smaakvol. Het lijken wat veel ingrediënten, maar ze zijn allemaal belangrijk, en het is niet zo dat het door de lengte van het lijstje het recept moeilijk is, in tegendeel. En stel het zou wel wat meer werk zijn, zou het zeker de moeite waard zijn ;)
De oorsprong van dit recept is dus weer eens keer niet Japans, Chinees, Indisch, maar volledig product van het  brein van Kitchen-Elf, haha.

Ingrediënten voor 4 personen
- 300 g spaghetti
- 120 g feta
- 25 g pijnboompitten

De gehaktballetjes
- 350 g gehakt
- 1 ei
- 1 knoflook teentje
- 1 tl droge of 1 el vers gehakte peterselie
- 1/2 tl zout
- snuf zwarte peper
- 4 el paneermeel / 2 beschuiten
- scheutje melk

De saus
- 1 teentje knoflook
- 1 tl suiker
- 1 tl azijn
- 400 ml tomaten op sap
- 1/8 tl zout
- snuf zwarte peper
- 1/8 tl gemberpoeder
- 1 laurierblad 

  • Meng alle ingrediënten voor de gehaktballetjes en draai er kleine balletjes van. Verhit een scheut olijfolie in een pan en zodra de olie goed heet is bak je de balletjes op hoog vuur rondom aan. Draai het vuur dan wat lager en doe de deksel op de pan.
  • Fruit voor de saus in een andere pan de knoflook aan. Voeg na 1 minuut alle ingrediënten toe en schenk de saus over gehaktballetjes in de andere pan. Laat het geheel zeker 20 minuten zachtjes pruttelen met de deksel op de pan.
  • Verkruimel nu de feta en rooster de pijnboompitten droog in een koekenpan.
  • Dien de spaghetti op, verdeel de gehaktballetjes en schep de saus erover. Maak het dan af met de verkruimelde feta en pijnboompitten.

*De saus en gehaktballetjes zijn overigens uitstekend van te voren te bereiden. Op deze manier kunnen de smaken goed in elkaar trekken en is de rest 's avonds zo gepiept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten