02-08-2016

Chinese loempia's uit de oven


Wat betreft 'traditionele' recepten - die het als eindresultaat tot op de blog redden - gaat er vaak een uitvoerig onderzoek vooraf aan mijn eigen praktijk experimenten in de keuken. Ik vind het leuk om te weten wat 'kenners' te vertellen hebben en al het andere dat er te weten valt te achterhalen. Veelal vindt deze zoektocht plaats op het internet of in boeken, maar voor deze loempia's was dat voor de verandering niet het geval. Ik ben namelijk zelf dan wel geen expert in het maken van de loempia's van de Chinees, maar wel in het eten ervan.
Voor het maken van dit recept ben ik dan ook niet de letters ingedoken, maar vooral de afhaalsecties van 3 Chinese restaurants bij mij in de buurt. Een stom feit is trouwens, dat 'Chinese loempia' en 'Chinese tomatensoep' helemaal niet zo Chinees zijn als dat wij neigen te denken. Je zult deze twee helemaal niet zo snel terugvinden in China. Het zijn niet eens traditionele Chinese recepten, maar veel meer traditionele 'Nederlandse Chinese keuken' recepten. Net als andere gerechten op de afhaallijst, hebben deze gerechten meer vorm gekregen naar wat wij Westerlingen lekker vinden. Ze zijn dan ook eigenlijk vooral hier erg populair. De egg drop soep, waar ik eerder al een recept van postte, is wél een traditioneel Chinese soep. Deze wordt in het westen echter wel anders bereid, namelijk vaak wat dikker aangelengd met maizena. Als ik dus wel onderzoek had willen doen om deze loempia's zo authentiek mogelijk te maken, was ik niet ver gekomen.
Tijdens mijn oh zó vervelende praktijkonderzoek merkte ik op dat bij alle 3 de loempia's die ik uitvoerig onder de loep nam en onderzocht (ja hard werken zo'n blog) eigenlijk veel minder ingrediënten bevatte dan de meeste loempia recepten die ik wel eens voorbij zie komen. Alle drie de loempia's bevatte reepjes omelet en vlees en wat betreft groente enkel veel taugé en een klein beetje prei. Bij één zaten er ook nog bamboescheuten bij. Er was dus geen wortel of paprika te bekennen. Helemaal prima, want ik houd wel van deze 3 en van een beetje simplicity, op smaak gebracht met specerijen en kruiden.
Ik wilde zelf ook wel eens een poging wagen aan een Chinese loempia, en wilde graag als doel stellen om een niet-gefrituurde variant te maken, die toch niet ver afwijkt van de echte 'afhaal loempia'. Missie geslaagd!
Mijn loempia's zijn gemaakt met hamblokjes, maar kunnen prima met ander vlees bereid worden natuurlijk.

Ingrediënten voor 2 grote loempia's
- 3 eieren
- 125 g kip-/hamblokjes
- 150 g prei
- 150 g taugé
- 75 g bamboescheuten, optioneel
- 8 vellen filodeeg (lees de verpakking voor bereiding)
- 1 tl gember
- 1 tl oestersaus
- 1 el sojasaus
- 1 tl suiker
- 1 tl mirin, optioneel
- 1 tl knoflook
- 1/4 tl witte peper
- 1/4 + 1/4 tl zout

  • Klop de eieren helemaal schuimig en bak er al-roerend met 1/4 tl zout een los omelet van en bak de laatste minuut de hamblokjes mee.
  • Was beide groentes, laat de bamboescheuten uitlekken en snijd de prei in ringen. Maak een pasta door de gember en knoflook fijn te hakken of te vijzelen en te mengen met de oestersaus, sojasaus, peper, het overige zout en de suiker.
  • Verhit een klein scheutje neutrale olie in een wok en spatel dit uit over de randen. Voeg zodra de olie heet is de pasta toe en bak deze voor 30 seconden aan. Voeg dan de prei toe en wok voor 1 minuut. Voeg dan de taugé en de bamboescheuten toe.
  • Zorg dat het filodeeg op kamertemperatuur is en leg voor de eerste loempia 2x 2 vellen op elkaar. Leg deze twee stapeltjes vervolgens zo over elkaar dat er een rechthoek ontstaat. Alleen de binnenkanten moeten dus voor de helft over elkaar liggen. Je gaat de inhoud alleen op deze dikke binnenkant leggen waar nu dus de meeste lagen deeg zitten. (*Zie afbeelding om te zien hoe het ongeveer werkt.) Dit doe je door de helft van de wokpan te scheppen op 2 cm afstand van de onderste rand en ongeveer t/m et midden van de rechthoek. Vouw vervolgens de onderste zijde iets omhoog over de vulling, vouw de zijkanten naar binnen en rol de loempia vervolgens op.
  • Doe hetzelfde voor de andere loempia en bak ze vervolgens volgens de aanwijzingen op de verpakking van het filodeeg klaar. Het komt neer op 20-25 minuten op 200 graden.
  • Serveren met zoet zure saus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten