20-08-2016

Roerbak van gehakt en tofu met rijst



Vandaag ben ik voor een dagje afgereisd naar het verre China. Hoewel de China waar ik het over heb in Amsterdam ligt, was het als nog wel even een eindje, ik heb het natuurlijk over Chinatown. Partner elf had een festival aan de andere kant van de stad, dus konden we het eerste deel mooi samen reizen, waarna we vervolgens verder gingen op ons eigen avontuur. Maar goed ook, want ik kan me in Chinatown uren vermaken en blijf vrij lang steken op dezelfde vierkante meter in een winkel. Nu zou ik dat niet zo snel doen als ik samen ben, dus ik kon vandaag echt helemaal op m'n gemakje elke vierkante meter van Chinatown onderzoeken. Nou ja. Dat is me niet gelukt in een dag, maar ik ben een flink eind gekomen!
Ik heb onze keukenvoorraad weer aangevuld en ook wat Aziatische kitchen tools die ik nog niet had bemachtigd. Van al dat zware onderzoek doen krijgt een kitchen elf natuurlijk ook wel een keertje honger, dus schoof ik aan bij een Chinees restaurant, waar in tegenstelling tot de afhaal-Chinezen van om de hoek wel echt authentiek Chinees gekookt wordt. Ik bestelde er een gerecht dat ik altijd al een keer wilde proeven, namelijk mapo tofu, en ik ben niet teleurgesteld. Maar meer daarover later, want ik ben natuurlijk voornemens dat gerecht zelf ook onder de knie te krijgen in de toekomst!
Toen ik thuiskwam was het tegen zessen, maar omdat ik nog zo vol zat besloot ik niet meer te koken, maar het te houden bij een kommetje yoghurt met wat fruit. Enkele uren later kreeg ik echter toch wel wat trek. Bummer! Ik kookte dit verrassend heerlijke gerecht om een uur of half tien, dat net als mapo tofu van gehakt en tofu gemaakt is, maar verder compleet anders. Zo'n onverwacht succes kon ik natuurlijk niet ongerapporteerd laten! Onder een felle lamp kreeg ik het gelukkig vrij goed in beeld, ik typte uit wat ik gedaan had en nu deel ik het ook met jullie :) :)

Ingrediënten voor 4 personen:
- 300 g gehakt
- 1 tl olie (geen olijfolie)
- 1 tl sojasaus
- 2 cm gember
- 2 teentjes knoflook
- 2 bosuien
- 200 ml bouillon
- 1 el + 1/2 tl maizena
- 2 el oestersaus
- 2 tl sojasaus
- 1/2 tl sesamolie
- 3/4 tl suiker
- witte peper
- 100 g tofu
- 1 gehakt pepertje, optioneel voor meer pit


  • Meng het gehakt met de olie en sojasaus, en laat het 20 minuten marineren.
  • Rasp de knoflook en gember en zet het apart. Snijd de bosuien in ringen en houdt de groene en witte ringetjes apart. Meng de maizena met 2 el van de koude bouillon in een kommetje, en roer er vervolgens de rest van de bouillon, de oestersaus, sojasaus, sesamolie en suiker bij. Snijd de tofu in blokjes
  • Verhit een (wok-)pan en bak hierin het gehakt tot het voor circa 80% gaar is en doe het terug in de kom waarin het gemarineerd heeft. 
  • Bak in het overgebleven vet de gember, knoflook, (het pepertje) en witte ringetjes van de bosuien aan voor een halve minuut. Voeg dan de van te voren gemengde saus toe en voeg na enkele seconden vervolgens de tofu toe en breng het geheel aan de kook.
  • Voeg het gehakt en de groene ringetjes van de bosuien toe en rul het gehakt nu helemaal gaar. Breng het op smaak met een snuf witte peper en serveer het met rijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten