05-08-2016

Makreel in een zoet pittige tomatensaus op een bedje van spinazie


Dit heerlijke maal maakt zonder twijfel deel uit van mijn, maar ook Partner Elf zijn favorieten. Ook is dit een van de eerste recepten die ik zelf ontwikkelde en waar ik zonder schaamte van durfde te zeggen dat ik wat lekkers had verzonnen. Wel zag het er toen net wat anders uit. Zo maakte ik dit gerecht eigenlijk met verse tomaten, in plaats van tomaten uit blik. Dat kan natuurlijk nu alsnog, zolang het maar 400 g tomatenblokjes + sap oplevert. Vers blijft toch wel het lekkerst, maar het kost ook wat meer werk. Verder stond de makreel in tomatensaus centraal, maar spinazie is toch wel een belangrijke toevoeging aan het recept. Het kan natuurlijk altijd met boontjes, broccoli of wat anders gegeten worden mocht spinazie niet zo geliefd zijn (HOEDAN?!)
Het is niet een typisch Aziatisch recept, waar ik me de laatste tijd zo op los heb gelaten. Het is gewoon een combinatie van ingrediënten waar ik dol op ben, maar wel met een Oosterse tintje.
Het was voor ons alweer een tijd geleden dat ik dat gemaakt had en dat we dit dus aten, maar we hebben echt voluit genoten van dit gezonde maaltje. Boordevol vitaminen en ook is onze wekelijkse aanbevolen hoeveelheid vis weer binnen!

Ingrediënten voor 3 personen:
- 250 g rijst
- 400 g tomatenblokjes
- 3 teentjes knoflook
- 3 sjalotjes
- 1 1/2 el sambal
- 3 el ketjap
- 1-2 tl suiker
- 1 1/2 tl kerrie
- 1/2 tl gember, optioneel
- 375 g makreel, van vel en graat ontdaan
- 450 g spinazie

  • Snijd de knoflook fijn, snipper de sjalotten en snijd de makreel in stukken. Bereid de rijst en houd het warm.
  • Was de spinazie en zorg dat deze vervolgens zo droog mogelijk is door het met een theedoek zo droog te deppen dat de spinazie niet kneust. Verwijder dikke steeltjes en snijd grote bladeren kleiner.
  • Verhit een scheutje olie in een koekenpan en fruit hierin de sjalotten en de 2/3 van de knoflook voor 3 minuten. Voeg vervolgens de sambal, ketjap, gember, tomatenblokjes, suiker en kerrie toer, draai het vuur zacht en voeg ook de makreel toe om warm te worden.
  • Verhit een wok op hoog vuur, spatel wat olie over de bodem en bak de overige knoflook voor 30 seconden aan. Voeg dan de spinazie toe, wok het voor een minuut en voeg een snufje zout en suiker toe voor de smaak. Wok het dan nog ongeveer een minuut of twee en serveer direct.
  • Verdeel rijst op de borden, maak een bedje van spinazie en verdeel de vis erover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten