28-04-2016

Oer-Hollandse beschuitpap


Vanochtend riep ik tegen mijn vriend uit "Wat zijn Nederlanders toch goed in oer-Hollandse recepten hé?!", nadat ik de eerste hap nam van mijn heerlijke warme beschuitpap. Natuurlijk een drogreden eerste klas, maar het was gewoon een kreet van genot. Zooo kan ik genieten van dit soort klassieke Nederlandse recepten. Het zijn met name de budget recepten onder de categorie Nederlandse recepten waar ik zo gek op ben, en dan nog meer in het bijzonder de pap-recepten. Broodpap, griesmeel, gortepap, boekweitgrutten, blommetjespap, havermout, rijstepap, vla, custard, kersenpap, lammetjespap: ik lust er wel pap van.
Het is niet echt een hoogstaand recept waar mee te pronken valt, maar ik zou het leuk vinden als we met zijn allen weer wat meer onze eigen traditioneel Nederlandse recepten zouden gaan waarderen. Simplicity is niet altijd een slecht ding. We doen allemaal vaak zo moeilijk en interessant als het op koken en bakken aankomt, terwijl simpel heus niet per definitie minder goed hoeft te smaken.
Er is niet een universeel recept voor beschuitpap; sommigen voegen bijvoorbeeld ook eieren toe en geven er meer (gewone) suiker bij. Hoe ik het eet is dan ook gewoon waar ik voorkeur aan geef. Wees vrij om te experimenteren, dat is alleen maar aan te raden! Overigens is dit trouwens van origine niet per se een ontbijt recept. Vaak werd beschuitpap, net als de andere eerder genoemde pappen, als nagerecht gegeten.
Vandaag deel ik bij deze met trots een verrukkelijke recept voor beschuit-pap, waar je mij persoonlijk voor wakker mag maken.

Voor 1 grote kom:
- 325 g melk
- 1 zakje vanillesuiker (of 1/4 tl vanille extract en suiker of vervanger)
- 1 1/2 el maizena (12-15 g)
- 2 beschuiten

  • Maak met 2 el van het melk een papje met het maizena en breng de rest van de melk met het vanille zacht aan de kook in een pannetje. Draai als de melk kookt het vuur zacht en giet al-roerend het maizenapapje er bij (het mag nu niet meer koken).
  • Verkruimel de beschuiten boven een ruime kom en schenk als de melk mooi gebonden is het papje erover. Eventueel extra op smaak brengen met een zoeter.

*Een portie geeft 230 calorieën en circa 40 koolhydraten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten