21-04-2016

Bananensoufflés


Deze bananensoufflés zijn zó ontzettend lekker. Ik had me een tijd geleden al voorgenomen om bananensoufflés te maken. Na wat uitproberen ben ik tot het volgende recept gekomen en ik ben meer dan tevreden. Ik ben niet altijd fan van gebakjes en cakejes en dergelijke met banaan erin. Vaak krijgt het een vieze kleur en het neigt al snel een zware plakkerige massa te worden.
Bij deze soufflés is het tegenovergestelde het geval. Ze zijn enorm luchtig en hebben een mooie kleur door de opgeklopte eiwitten.
De soufflés zullen een aardig eindje de hoogte in rijzen als ze in de oven staan, en dat is ook precies de bedoeling. Maak de oven dus zeker niet open voordat de soufflés er tenminste 14 minuten in hebben gestaan, anders bestaat de kans dat ze inzakken.
(!) Wil je weten hoe ik een suikervrije versie maak? Kijk dan onderaan dit bericht.

Voor 4 soufflés:
- 1 banaan
- 2 eieren
- 1 el suiker*
- 1/2 tl bakpoeder
- 1 tl maizena

  • Verwarm de oven voor op 200 graden, vet 4 ovenvormpjes in met boter en suiker en splits de eieren.
  • Prak de banaan goed fijn met 1/4 tl zout en de eidooiers. Zeef er de maizena boven en roer het goed door elkaar.
  • Klop de eiwitten met de suiker en het bakpoeder tot er pieken ontstaan. Voeg 1/3 van het opgeklopte eiwit toe aan het banaanmengsel door het er voorzichtig door te spatelen. Herhaal dit nog twee maal met de andere 2 delen van het eiwit.
  • Verdeel het beslag over de ovenvormpjes en bak de soufflés in 14-16 minuten, tot een satéprikker er weer droog uitkomt na het insteken.


*Voor een suikervrije versie kun je kiezen om de suiker in het geheel weg te laten, banaan is immers al aardig zoet van zichzelf. Ik maak deze soufflés suikervrij door een klein scheutje natrena toe te voegen, de baktemperatuur te verlagen en de baktijd iets te verhogen. De precieze temperatuur en tijd is afhankelijk van je oven, dus blijf gewoon zo nu en dan controleren of de soufflés al gaar zijn. 
*Één suikervrije soufflé geeft circa 65 calorieën en 7 koolhydraten.
*Één soufflé met suiker geeft circa 84 calorieën en 13 koolhydraten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten