07-04-2016

Luchtige, gezonde aardbeien puddingmousse



Snap! Jammer genoeg heb ik geen mooie foto's kunnen maken van deze verwennerij... Ik heb het vrij impulsief gefabriceerd, en was er helaas niet op voorbereid dat het gelijk de eerste keer zo goed uit zou pakken.
Eigenlijk was ik uit op een aardbeien-bavarois. Nu is er geen wereld van verschil, maar toch vond ik dit vele malen luchtiger, en besloot dus dat puddingmousse toepasselijker was.
De meeste recepten in kookboeken en op het internet schrijven veel suiker en room toe bij puddingen en bavarois. Nu vond ik het wel het proberen waard op het zonder te doen.
Deze puddingmousse is heerlijk luchtig, en in principe suikervrij. Ik heb er zelf nog een theelepel vloeibare stevia aan toegevoegd, zoetekauw die ik ben, maar aardbeien zijn in principe van zichzelf al uitermate zoet.

350 ml puddingmousse:
- 200 g aardbeien
- 4 blaadjes gelatine (6 1/2 g)
- 2 eiwitten
- 1/2 tl bakpoeder
- 50 ml melk
- 1 tl citroensap

  • Zorg dat de aardbeien gewassen zijn en ontdoe ze van hun kroontjes. Verwarm ze dan in een pan met de melk, de citroensap en eventueel wat suiker of een alternatief. 
  • Week intussen in 3-5 minuten de gelatine in koud water en klop de eiwitten stijf met het bakpoeder.
  • Zorg dat de aardbeien in de pan tot moes verwarmd zijn. Anders prak of mix je het geheel nog even goed door elkaar. Haal het vervolgens van het vuur. Knijp de gelatineblaadjes uit en los ze al-roerend op in het aardbeienmengsel.
  • Roer tot slot voorzichtig de geklopte eiwitten door het mengsel, en giet het geheel in een met koud water omgespoelde (pudding-)vorm.
  • Laat de pudding tenminste 3 uur opstijven in de koelkast.


*Zet de puddingmousse in de vriezer, en je hebt heerlijk luchtig ijs!
*De hele pudding bevat maar 135 calorieën!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten