22-04-2016

Vanille gierstepap met aardbeien en munt


Van de week kwam ik een potje gierst tegen in de kast dat ik allang vergeten was. Niet alleen was ik dit potje vergeten, maar volgens mij is gierst over het algemeen een vergeten pareltje. Het is een zeer smaakvolle en eiwitrijke graansoort die dan ook als prima rijstvervanger kan dienen.
Ik heb zelf nog nooit gierst voor het avondeten gebruikt, maar ik lust er wel pap van, haha. Vanochtend maakte ik voor het eerst sinds lange tijd dus weer eens gierstepap. Tijdens het koken vulde het hele huis zich met een noot-achtige geur met een vleugje vanille. Hoewel het natuurlijk niet verplicht is dit recept exact te volgen en aardbeien en munt als toppingen te nemen, zou ik het zeker wel aanraden. Het is een heerlijke combinatie.

Ingrediënten voor 1 persoon:
- 120 ml melk
- 120 ml water
- 45 g gierst
- 1/4 tl vanille
- 1/8 tl zout
- 1 el suiker of een vervanger
- topping: aardbeien en verse munt (of iets anders)

Doe alle ingrediënten, behalve de topping, in een pannetje en breng de gierst aan de kook. Zet het vuur laag zodra het kookt, dek de pan af met een deksel en laat het zachtjes simmeren voor 20 minuten. Haal dan de pan van het vuur en laat het 10 minuten, met de deksel erop, staan. Als het nu nog wat te vochtig is kook je het nog even in zonder de deksel tot het de gewenste structuur is. Wel goed roeren nu de deksel er af is, anders komt er een velletje van de melk op te staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten