24-04-2016

Smeuïge innocent brownies

Ook ik heb me maar eens gewaagd aan brownies bakken van zoete aardappels. Het lekkerst zijn brownies als ze een krokant korstje hebben en smeuïg van binnen zijn, en laten deze brownies nou net aan die twee punten voldoen!
Mijn vriend vindt het nog altijd een beetje vreemd als ik dingen aan het bakken ben met voor hem
ongebruikelijke of gek klinkende ingrediënten.
Zo dus ook bij deze brownies. Hij is de grootste uitdaging om te pleasen en meest ultieme graadmeter als het op dit soort baksels aankomt. Hij vroeg mij voor hij proefde of als hij het niet lekker vond ik zijn stukje dan wilde opeten, waarmee ik natuurlijk instemde. Bij het eerste hapje keek hij een beetje ongelukkig. Het tweede hapje was al niet meer zo erg en bij het laatste hapje concludeerde hij dat hij het echt lekker vond! Nou, missie geslaagd dus, want als hij een brownie met zoete aardappel 'lekker' noemt, dan is het écht wel lekker!

Ingrediënten voor 6 grote brownies:
- 300 g zoete aardappelen (dit is het gewicht dat je overhoudt nadat na het koken de schil eraf is)
- 50 g geroosterde amandelen
- 50 g boekweitmeel / rijstmeel / gezeefde bloem
- 14 dadels
- 2-3 el cacao
- 1 tl bakpoeder
- 1 1/2 el ahornsiroop of 25 g suiker (*1/2 banaan / 1 tl vloeibare stevia)

  • Verwarm de oven voor tot 190 C en laat de dadels weken in wat water en maal de amandelen fijn in een keukenmachine of ander apparaat.
  • Prik met een vork gaatjes door de schil van de zoete aardappels, wikkel ze in een vel keukenpapier en kook ze zacht door ze op de hoogste stand in de magnetron te zetten voor minimaal 4 minuten.
  • Trek de schil van de aardappels en pureer ze samen met de dadels. Mix alle overige ingrediënten erdoor met een flinke snuf zout. Als de homp deeg heel zwaar en massaal is voeg je er maximaal 2 el melk aan toe om het wat soepeler te maken.
  • Leg een bakvel in een rechthoekige ovenvorm en schep het beslag erin. De baktijd hangt af van hoe dik je de brownies maakt. Zet ze de vorm voor tenminste 40 minuten in de oven. Ze zijn klaar als een satéprikker er weer droog uitkomt.
  • Haal de vorm uit de oven en laat het 10 minuten rusten voor je de brownies aansnijdt. 


*Ik heb ook de hoeveelheden gegeven die je nodig zou hebben indien je met banaan of stevia wilt bakken. Ik kan echter niet garanderen dat het bak-resultaat hetzelfde zal zijn. Ik ga ervan uit dat het prima te vervangen is, maar gezien ik het zelf niet geprobeerd heb kan ik niks beloven.
* 1 groot stuk geeft 181 calorieën en 29 koolhydraten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten