14-02-2016

Japanse miso ramen met gehakt (noedelsoep)



Na wat meer experimenteren met miso ramen weet ik inmiddels wat de mogelijkheden zijn. Ik heb me naast het experimenteren ook aanvullend wat meer in het gerecht op zich verdiept, en ben er nu echt wat vertrouwder mee geworden. Deze miso heb ik dan ook geheel zelf samengesteld naar mijn eigen smaak, maar zonder het te 'vernederlandsen'. Dat was wel een spannende kooksessie dus, haha. Dat ie naar mijn smaak gemaakt is heb ik goed geproefd! Gelukkig was ook mijn lieve vriend, en miso ramen expert, onder de indruk. Er is vrijwel niks dat ik een volgende keer anders zou doen: het experimenteren laat ik bij deze voorlopig achter me, haha!

Ingrediënten voor 2 personen:
De soep
2 blokjes runderbouillon (+ 950 ml water)
- 2 teentjes knoflook
- 1 duim gemberwortel, in plakjes
- 2 1/2 el miso pasta
- 3 bosuitjes
- 1 tl suiker
- 1/3 pepertje
* voor meer pit 1 1/2 tl sambal

Het gehakt
- 175 g gehakt
- 2/3 pepertje, fijngehakt
- 1 el ketjap
- 1/2 el sesamolie
- 1/2 el olijfolie
- 1 tl sesamzaadjes
- 1 teentje knoflook, geperst

Topping
- 3 bosuitjes
- 200 g mais
- 125 g taugé
- 2 eieren

- 2 × 60 g noedels

Alvorens je aan het gehakt en de noedels begint, bereid je altijd eerst de toppingen en de soep voor. Wanneer de noedels gekookt zijn moet namelijk gelijk de soep en toppingen toegevoegd worden, anders worden de noedels zacht. Aan het einde is hier dus geen tijd meer voor.
Zet in een ruime pan de runderbouillon op. Snijd van het pepertje 1/3 deel af, en doe dit zonder verder fijn te snijden in de pan. Snijd alleen het begin van de uitjes af en doe ze zonder in stukken te snijden in de pan, en voeg de rest van de soep ingrediënten toe. Doe de deksel op de pan, en laat het ten minste 30 minuten zachtjes koken.
Verhit wat boter in een pan, en bak hierin voor ongeveer 3 minuten de maïs in. Schep het vervolgens uit de pan en zet het op zij.
Snijd de bosuien in ringen en schenk kokend water over de taugé. Giet de taugé na 2 minuten af, en zet het, net als de bosuien, op zij in een kommetje.
Kook nu de eieren zacht in 6-8 minuten, afhankelijk van hoe groot ze zijn. Dit kun je eventueel ook in de soep doen, om afwas te besparen. Laat de eieren schrikken, pel en halveer ze, en zet ook dit op zij.
Bak nu het gehakt in het olie, in dezelfde pan als waar de maïs in gebakken is. Voeg alle gehakt-ingrediënten toe en bak het gaar.
Zet het vuur laag en houdt het gehakt warm terwijl je de noedels (volgens de aanwijzingen op de verpakking) bereidt.
Schep nu de plakjes gemberwortel, het knoflook en de bosuien uit de bouillon en gooi ze weg.
Giet de noedels af en schep ze meteen in de soepborden. Schenk de soep erover en verdeel de toppingen.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten