04-02-2016

Pasta met pastasaus van pompoenpuree en gehakt


Mensen die mij kennen weten wel hoe ik van pompoen houdt. Ik ben dus altijd op zoek naar hoe ik het op creatieve manier het het best tot z'n recht kan laten komen bij het avondeten.
Laatst at ik deze gezonde smeuige macaroni and cheese met pompoen, en sinds die tijd speelde ik met het idee van een pastasaus, met gehakt en pompoenpuree als basis. Ik had hier nog nooit van gehoord of gelezen, dus googlde ik het eens. Tot mijn grote verbazing vond ik bar weinig pastarecepten met pompoenpuree, en al helemaal niet in combinatie met gehakt.
Ik garandeer dat dit enorm unieke recept ontzettend lekker is! Want wat gaat pompoenpuree goed samen met gehakt en pasta. Ik ben nu zéker van plan meerdere variaties uit te proberen, maar daarover later meer ;)
Stiekem ben ik best trots op dit originele idee, en dan smaakt het ook nog eens zoals het doet...!

Ingrediënten voor 2 personen:
- 70 g tomatenpuree
- 175 g gehakt
- 400 g pompoen, zonder schil, in blokjes
- 1/2 tl citroensap
- kippenbouillon
- 1/2 ui
- 1 klein teentje knoflook / 1/4 tl poeder

Kook de pasta gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Kook de pompoen in 6-7 minuten zacht in een pannetje met kippenbouillon.
Snipper de halve ui en pers het knoflookteentje uit.
Bak het gehakt rul in een ruime koekenpan met het knoflookteentje, en voeg vervolgens de uisnippers toe.
Breng het geheel op smaak met zout en peper.
Giet de pompoenblokjes af, maar bewaar het kookvocht. Pureer de pompoenblokjes samen met de tomatenpuree en het citroensap, en giet beetje bij beetje het kippenbouillon-kookvocht erbij, tot het een gewenste structuur heeft.
Voeg de pompoenpuree bij het gehakt en roer het goed door elkaar. Proef een beetje, breng het indien dat nodig is opnieuw op smaak met wat zout, peper, citroendruppels of een ander kruid.
Dien de puree op met de pasta en garneer het eventueel met wat geraspte kaas en/of verse peterselie, dat staat mooi en gaat erg goed samen met het gerecht!

* Geef er voor wat meer pit sambal bij
*De pompoenpitten ga je natuurlijk niet weggooien. Ze zijn heerlijk om zelf te roosteren! Lees hier hoe het moet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten