24-02-2016

Geroosterde bloemkool snack: de lekkerste en gezondste snack ooit!


Dit idee schoot me bij toeval te binnen, en ik kan niet anders dan het met iedereen die het lezen wil delen, want wat is dit genieten zeg! Ik verwerkte eerder al restjes overgebleven bloemkool in deze bloemkool rosti's / pannenkoekjes. Dit is inmiddels een van mijn favorieten, maar blijkbaar is er nog veel meer smaakvols te bedenken met bloemkool. Deze aangename verassing is zo gemaakt, en je kan helemaal zelf bepalen wat voor 'n spices (bijvoorbeeld kerrie, chili, ketoembar, kurkuma, kaneel) je toe wilt voegen. Als je twijfelt kun je gerust een keer enkel de bloemkool in de oven te roosteren, zonder kruiden. Als je deze later op een geroosterd stuk probeert, kun je zelf overwegen wat je het lekkerst vindt.  Ik gebruikte zelf zout, peper, paprika en komijn.
Wat extra makkelijk in dit recept is, is om de bloemkool met een oliespray (bijvoorbeeld van dr. Oetker) te bedekken, zodat je maar zo min mogelijk gebruikt. Als het goed is is het resultaat knapperig en zoet en noot-achtig van smaak.
Kortom: bloemkool zal niet langer alleen op het boodschappenlijstje in verband met avondeten belanden...

overgebleven ongekookte bloemkool
olijfolie
zout, peper en kruiden naar wens

Stel de oven in op 200 graden hetelucht.
Snijd de rauwe bloemkool in plakken en leg ze op een bakvel, op een bakplaat.
Bedek ze heel licht met wat olie en zout. Voeg vervolgens de kruiden toe en eindig met het peper.
Zet het in de oven voor ongeveer 20 minuten, draai de plakken om, bedek ze met olie en de kruiden, en zet het terug voor nog eens 10 minuten.


* Serveer er een lekker dipsausje, ketchup, appelmoes of zoet zure saus bij.
* Ik presenteer het als snack, maar het is ook een prima recept om voor een maaltijd te gebruiken natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten