08-02-2016

Drie-groenten-stamppot met spekjes


Gelukkig ben ik iemand die niet veel dingen heeft die ik echt helemaal niet lekker vind. Groenten daarentegen vind ik juist dat beetje extra lekker! Het lijkt me echt naar om geen groente of geen fruit of geen kaas of iets dergelijks niet te genieten te vinden... Net zo vervelend lijkt het me om een vriend te hebben die in de categorie niks-eter valt, en dan toch zo te moeten koken dat we allebei kunnen genieten. Afijn. Gelukkig hoef ik me geen zorgen te maken!
Dit receptje is geïnspireerd op een stamppot die ik ooit eens tegengekomen ben in een supermarktblaadje. Het leek me zo lekker, dat het direct op mijn to-cook lijstje belandde: and so here we are today.

Ingrediënten voor 2 personen:
- 500 g aardappelen (na het schillen of met schil als je die liever niet weggooit)
- 120 g spekreepjes
- 150 g verse spinazie
- 125 g gesneden andijvie
- 125 g doperwten
- 100 g hüttenkäse
- 3 el azijn

Schil de aardappelen, halveer ze en kook ze in water met zout gaar in ongeveer 20 minuten.
Bak ondertussen in een droge koekenpan de spekreepjes uit.
Was de spinazie goed, zodat er geen zand meer tussen zit.
Draai het vuur na 9 minuten laag, en voeg handje voor handje de spinazie toe, zodat het heel rustig slinkt. Blijf vanaf het begin goed roeren, zodat de spekjes goed gemixt zijn met de spinazie. Draai 3 minuten na je de spinazie in de pan hebt gedaan het vuur uit.
Controleer na 20 minuten of de aardappelen gaar zijn door er met een vork in te prikken. Giet de aardappelen af en vang het kookvocht op.
Warm ondertussen de doperwten op.
Voeg de spekjes en spinazie, samen met de andijvie en de hüttenkäse, bij de aardappelen en stamp alles (niet de erwtjes) door elkaar. Breng het op smaak met het azijn en wat peper.
Roer tot slot de doperwten door de stamppot en eet smakelijk!


* Voeg wat van het kookvocht van de aardappelen toe als de stamppot te droog is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten