10-02-2017

Krokante tuinbonen snack

Een paar weken terug vond ik mezelf op het station in de vrieskou, aan het wachten op een trein die meer en meer vertraagd werd. Gezien het al 19:00 was, ik nog een uur te reizen had als ik eenmaal in de trein zou zitten en mijn maag toch wel wat aan het rammelen was ging ik op zoek naar een kleine versnapering.

Twee dingen trokken mijn aandacht, namelijk een klein zakje gebakken sojaboontjes en een klein bakje gebakken tuinboontjes. Ik besloot beide te kopen en maakte mezelf wijs dat ik een van de twee zou bewaren voor de volgende dag... Ik was na mijn eerste boontje per direct verslaafd!

Inmiddels koop ik de bootjes niet meer op het station, maar maak ik ze lekker thuis. De eerste keer maakte ik ze in de oven en dat ging prima. De tweede keer probeerde ik het in onze (gewonnen!) Airfryer, en dat vond ik persoonlijk nog lekkerder. Je schijnt ze ook te kunnen frituren, maar hey, het moet wel een beetje verantwoord blijven natuurlijk!

*De gedroogde tuinbonen kun je in sommige reguliere supermarkten krijgen, maar bij een Turkse supermarkt kan het bijna niet missen.


- 100 g gedroogde tuinbonen
- 1 tl olie
- zout en kruiden naar smaak

  • Week de bonen voor een nachtje in ruim koud water. 
  • Doe de bonen de volgende morgen in een pannetje met schoon water en wat zout en kook ze 5 minuten. Laat ze goed uitlekken. 
  • Verwarm de oven/Airfryer op 185 graden. 
  • Pel de velletjes van de bonen en splits de bonen in tweeën. Droog ze helemaal af met een theedoek en hussel ze met de olie, zout en kruiden naar smaak. 
  • Bak de bonen in 15-20 minuten goed krokant. Hussel ze halverwege door elkaar. 

1 opmerking: