18-02-2017

Aardbeien mochi, Ichigo Daifuku いちご大福


Een nieuwe post over een nieuwe variant op mochi! Er zijn erg veel recepten voor verschillende soorten mochi, en ik ben er dan voorlopig ook nog niet over uitgeschreven. Ik postte er eerder al eentje, namelijk Mitarashi Dango.

Daifuku is een heerlijke Japanse snack gemaakt van een deeg van glutinous rijstmeel, aardbeien en rode bonenpasta. Ze worden bestuift met een beetje aardappelzetmeel of tapiocameel zodat ze niet aan elkaar kleven, want deeg van rijstmeel is behoorlijk plakkerig!

Eerlijk is eerlijk, dit recept kan best een beetje een gedoe zijn voor de eerste keer. Toch is het zeker de moeite waard het een poging te wagen! Het verstandigst is om eerst het basisrecept voor mochi onder de knie te krijgen. Een link hiervoor naar een recept op mijn blog heb ik nog niet. Wel heb ik er al een stuk over geschreven dat al lange tijd in de wacht staat. Ik weet het, niet echt handig misschien. Maar! Er zijn genoeg basisrecepten op het internet te vinden, en ik beloof dat ik mijn eigen recept ook in de nabije toekomst zal delen.

Ingrediënten voor 8 stuks:
- 8 niet al te grote aardbeien
- 240 g rode bonenpasta
- 100 g glutinous rijstmeel
- 40 g suiker
- 150 ml water
- 2 el aardappelzetmeel / tapiocameel

  • Was de aardbeien en haal het stronkje eraf. Verdeel de rode bonenpasta in 8 bolletjes van ca. 30 g.
  • Bekleed iedere aardbei met het bonenmengsel, maar laat het puntige kontje vrij.
  • Meng de rijstmeel met het suiker en het water in een magnetron bestendige kom, dek het af met een vel vershoudfolie en zet het voor 2 minuten op 600 watt in de magnetron. Roer het goed door en herhaal het proces, maar nu voor 30 seconden. Laat het afkoelen totdat het een temperatuur heeft dat je het kunt bewerken*.
  • Bedek een werkvlak (en je handen) met wat aardappelzetmeel en leg hier het deeg op. Rol het uit tot een langwerpige platte strook en snijd het in 8 vierkantjes.
  • Leg elke aardbei op een stukje deeg en vouw hem dicht. Rol er een soepele vorm van tussen beide handen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten