28-02-2017

Oatmeal Cookies

Havermout koekjes! Het internet staat er inmiddels bommetje vol mee, maar mijn blog had tot nog toe nog geen oatmeal cookie recept. Het is niet omdat ik trendy wil zijn, maar ook ik ben een van slachtoffers van het verzot zijn op haver, en daar horen natuurlijk ook die grote chewy koeken bij.

Eens in de zoveel tijd verwen ik mezelf met een big oatmeal cookie van de AH to go als ik weer eens op het station te wachten sta op mijn trein. Hoe lekker deze ook zijn, homemade wint altijd. Niet alleen zijn ze lekkerder, ook is het zo fijn als het hele huis er naar gaat ruiken. Het is ook een super leuk klein (groot) kado'tje voor iemand die het nodig heeft of gewoon omdat het kan!

De oventijd is altijd een beetje lastig voor te schrijven, gezien ieders oven anders is. Over het algemeen is een minuutje of 15 zeker wel nodig om in mijn oven deze koeken te bakken. De koeken zijn klaar om uit de oven te halen als het buitenste randje hard is en de binnenkant nog niet helemaal. Ga er vooral niet in zitten porren, maar haal de bakplaat uit de oven, check even en laat ze óf volledig afkoelen op de plaat, óf zet ze nog een paar minuutjes terug. Het afkoelen kan best even duren, dus je geduld wordt wel even op de proef gesteld. Als je eenmaal tenminste 30 minuten gewacht hebt, zul je zien dat de binnenkant nog wat door gebakken is doordat je ze op de hete bakplaat hebt laten liggen.

De suiker in deze koeken kun je best een beetje naar wens aanpassen. De eerste keer dat ik ze maakte gebruikte ik in totaal 200 g suiker, maar dit vond ik zelf te zoet. In dit recept heb ik het niet aangepast. Ik zelf maak ze nu met 20 g minder en dan zijn ze nog steeds relatief zoet. Voel je vooral vrij om de hieronder aangegeven hoeveelheid wat te verlagen, maar als je een echte zoetekauw bent kun je het gewoon bij 200 g laten. Succes!

Ingrediënten voor 10 grote koeken:
- 75 g bruine suiker
- 125 g blanke suiker
- 110 g zachte boter
- 1 ei
- 1/2 tl vanille
- 100 g bloem
- 150 g havermout
- 1 tl bakpoeder
- 1/4 tl baking soda
- 1/2 tl zout

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Mix in een ruime kom de boter en de suikers door elkaar en voeg vervolgens ook het ei en het vanille extract toe. 
  • Zeef in een aparte kom de bloem en meng dit met de havermout, zout, bakpoeder en zout.
  • Roer nu het boter mengsel door het droge mengsel en kneed het tot een mooi deeg.
  • Maak nu 10 gelijke balletjes en leg deze (evt. in 2 keer) op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Bak de koeken voor 14-16 minuten, haal ze uit de oven en laat ze helemaal op kamertemperatuur komen op de bakplaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten