01-03-2017

Carrot Cake Wafels


Weet je nog die extreme lading wortels waar ik het over had? Ik vertelde al dat ik het er niet bij had laten zitten. Afgelopen week deelde ik het eerste recept dat volgde uit de uitpuilende kast met wortels, namelijk een overheerlijke pinda wortelsoep. Dat bleek een succes recept en is meteen het best bekeken recept van de hele maand februari geworden!

Vandaag staan deze worteltjestaart-wafels op het programma, en die zijn ook zéker niet mis. Vroeger was wortel vooral iets waarvan ik wist dat het goed voor je ogen was en ik was ervan overtuigd dat ik bovennatuurlijk goed zicht zou krijgen als ik er extra veel van zou eten. Ik vond het dus niet per se heel erg lekker (met uitzondering van doperwtjes en worteltjes dan natuurlijk). Little did I know dat er ook dingen als worteltjestaart en dergelijke bestonden. Als me dat op die leeftijd verteld was had ik gedacht dat het een vies grapje zou zijn, net zoals het nummer uit sesamstraat over een taart met augurken ;). Nu ben ik gelukkig groot en wijs, en weet ik dat wortelen heerlijk zijn door taart, maar ook door wafels!

Ingrediënten voor 4 grote of 5 normale wafels:
- 80 g wortel, geraspt
- 2 el honing (40 g)
- 1 tl vanille
- 1 ei 
- 120 g bloem
- 1/2 tl kaneel
- 1/4 tl zout
- 1 1/2 tl bakpoeder
- 160 ml melk


  • Verwarm het wafelijzer.
  • Rasp de wortel en meng het met het vanille extract, de honing en het ei. Roer vervolgens de bloem, het zout, de kaneel en het bakpoeder erdoor. Voeg tot slot de melk toe en roer het net zo lang tot er een egaal beslag ontstaat.
  • Vet het wafelijzer - als hij op temperatuur is - in en bak de wafels voor tenminste twee minuten zonder het ijzer te openen. Check even en verleng eventueel de baktijd. Herhaal tot het beslag op is.
  • Garneer de warme wafels met wat extra wortelrasp en wat honing, poedersuiker of een suikervervanger.

*1 van 5 wafels geeft 147 calorieën en 28 koolhydraten.
*1 van 4 wafels geeft 184 calorieën en 35 koolhydraten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten