11-03-2017

Bananenbrood met cheesecake vulling


Jaja, ik ben bij lange na niet de enige die er tegenwoordig een favoriet bananenbrood recept op na houdt. Dit is de mijne, maar dan met een extraatje...! Sommigen houden er van om hun bananenbrood zo super zoet te eten dat het meer op bananencake lijkt. Nu houd ik ook best van een beetje zoetigheid, maar ook van mijn gezondheid. Omdat ik geen extreme health-freak ben ga ik graag een beetje tussen de twee extremen inzitten. Dit bananenbrood is dus wel degelijk zoet, maar niet zo erg dat je tanden er zeer van gaan doen en het gezonde idee van een brood met fruit erin toch nog een beetje bewaard blijft. De meeste van het zoete is trouwens van de bananen zelf afkomstig, waarvan bijna het dubbele gewicht t.o.v. het bloem gebruikt wordt.

Dan het extraatje. Roomkaas is een van mijn favoriete ingrediënten om te gebruiken bij koken en bakken. Om mijn bananenbrood zo eens in de zoveel tijd wat op te leuken gebruik ik een soort van cheesecake vulling. Nu, als je dit doet schuif je natuurlijk wel wat meer op naar het ene extreem, maar hey, dat mag best zo nu en dan!



Het brood zelf heeft een hele zachte en fijne structuur en zal dat ook vrij lang behouden, mits je hem goed bewaard. Op kamertemperatuur blijft een brood tot 2 dagen min of meer zoals hij was toen hij uit de oven kwam. Bewaar hem in een papieren zak of wikkel hem in folie en leg hem bij voorkeur in een brooddoos of in een keukenkastje. Ik ben er zelf geen fan van, maar bewaar je hem liever in de koelkast, zorg dan dat je het brood inpakt in een luchtdichte  bak of een speciale zak. Op deze manier zou het brood tot 7 dagen goed moeten blijven. Zelf snijd ik het brood graag in plakken, doe het in een luchtdichte zak of zakjes en bewaar het in de vriezer. Zo heb je altijd ontbijt achter de hand. Wel even op temperatuur laten komen natuurlijk. In de vriezer blijft het brood tot een half jaar bewaard, mits goed afgesloten bewaard.

Mijn laatste tip is om niet te dikke plakken te snijden. Het brood is ten eerste vrij zwaar en een plak kan dus vrij machtig zijn. Ten tweede doe je er gewoon lekker langer mee als je er kleinere plakjes van snijdt! (Als je er van af kunt blijven tenminste...)

Bananenbrood
- 430 g banaan
- 1/2 tl azijn
- 2 eieren
- 100 g suiker
- 1 tl vanille
- 90 g boter/85 g kokosolie, zacht
- 1/2 tl baking soda
- 1 tl bakpoeder
- 250 g bloem
- 1/2 tl zout
Roomkaasvulling
- 1 grote ei
- 130 g roomkaas (mager is oke)
- 60 g suiker
- 3 el bloem

  • Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een ruime broodvorm in.
  • Mix de eerste 6 ingrediënten goed door elkaar. Doe hetzelfde met de volgende 4 ingrediënten, maar in een aparte, ruime kom en meng vervolgens beide door elkaar tot een egaal beslag.
  • Mix voor de vulling eerst de suiker met het bloem, voeg dan de roomkaas toe en roer tot slot het ei erdoor. 
  • Schenk de helft van het beslag in de vorm, verdeel hier de vulling over en schenk vervolgens het overgebleven beslag erover. 
  • Zet de vorm voor 50 minuten in de oven en laat het brood vervolgens geheel afkoelen in de vorm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten