25-02-2017

Kippenlevertjes met spek en appel

Ik ben bijna een beetje zenuwachtig voor het delen van dit recept, maar het is te lekker om het niet te doen. Ook wil ik graag wat vertellen over het eten van lever. Er zijn vele redenen om lever in je dieet te integreren, zowel wat betreft lichamelijke gezondheid, als ook om de gezondheid van je portemonnee.

Dit weekend ben ik alleen thuis. Partner Elf is op een business trip naar het buitenland. Hoewel ik dol ben op eten, vind ik het helemaal niet leuk om alleen te eten. Op dagen als deze, als ik alleen thuis ben, helpt het dus iets te verzinnen wat ik niet kan eten als mijn wederhelft er is. Opties zijn bijvoorbeeld vegetarische dingen, spruitjes of lichte maaltijden, zoals salade. Voor dit weekend wilde ik ook mijn kans pakken en er maar het beste van maken. In eens schoot me te binnen om levertjes te eten. Ik heb het al jaren niet meer zelf gemaakt en al minstent een jaar niet meer gegeten (restaurant), want meneer vind het eten van lever niet bepaald aantrekkelijk. Zelf vind ik het super lekker en heb ik een favoriete manier van klaarmaken, dus wist ik wat me te doen stond.

Jammer genoeg is Partner Elf niet de enige die lever liever laat staan. Er zijn een hoop vooroordelen over en veel mensen vinden alleen het idee al super onsmakelijk. Ik hoop jullie wat nieuwe inzichten mee te kunnen geven, om misschien voor sommigen dat beeld te veranderen.

Waarom lever? Lever bevat de meeste voedingsstoffen t.o.v. andere voedingsmiddelen. Het bevat veel eiwitten en alle soorten vitamine B, is de meest geconcentreerde natuurlijke bron van vitamine A, bevat super veel foliumzuur en ga zo maar door. Foliumzuur is bijvoorbeeld belangrijk voor je rode bloedcellen en een goede vertering. Het eten van lever schijnt zelfs een tot nu toe nog ongeïdentificeerde werking te hebben tegen vermoeidheid.

Wel moet je uitkijken dat je er ook weer niet te veel van gaat eten. Lever bevat vrij veel cholesterol en daar kun je beter niet te veel van binnenkrijgen. Ook zwangere vrouwen moeten oppassen met het eten van lever. Hoewel het binnenkrijgen van vitamine A belangrijk is, kan een teveel ervan consumeren schadelijk zijn voor de ongeboren baby.

Vaak denken mensen dat lever vol zit met gif- en afvalstoffen. In tegendeel is een van de taken van de lever om de gif- en afvalstoffen te neutraliseren. Een dokter die onderzoek heeft gedaan op dit gebied stelt dat als je geen orgaanvlees wilt eten vanwege de gifstoffen, je eigenlijk ook de andere delen van het dier zou moeten laten staan. Het is overigens wel belangrijk dat de lever op je bord van een dier komt dat een goed leven en de juiste verzorging heeft gehad natuurlijk.

Ik heb niet alle voordelen, en vast en zeker ook niet alle nadelen genoemd. Toch hoop ik dat het voor tenminste een klein deel de zorgen en 'iew-gedachten' heeft kunnen doen verminderen. Tot slot wil ik nog toevoegen dat orgaanvlees vaak uiterst goedkoop is. Voor 360 gram betaalde ik nog geen €2,-, en last but not least: het is echt heel erg lekker! Zet je over al je vooroordelen heen en dan durf ik enigszins vertrouwen te hebben dat er een mogelijkheid is dat je het ontzettend gaat waarderen. Kippenlevertjes zijn een ware delicatesse!

Ingrediënten voor 3 personen:
- 300 g kippenlevertjes
- 2 el witte wijn
- 1 kleine ui
- 1 klein laurierblaadje
- 50 g spekjes
- 1 appel

  • Bak de spekjes in een droge koekenpan.
  • Snipper de ui, schil de appel en snijd deze in blokjes. Snijd ook de levertjes in stukken en kruid deze met flink wat zout en zwarte peper.
  • Voeg zodra er genoeg vet van de spekjes is vrijgekomen de ui toe en laat deze zacht worden. 
  • Voeg nu de kippenlevertjes en het appeltje toe en bak de levertjes rondom aan. 
  • Voeg vervolgens de wijn en het laurierblaadje toe en laat het zachtjes voor vijf minuten met de deksel op de pan stoven.
  • Haal de deksel van de pan en controleer of de levertjes helemaal gaar zijn. Bak indien nodig de laatste beetje gaar met de deksel van de pan.


*Lekker met frieten of aardappelpartjes en sperzieboontjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten