26-04-2016

Aardbeien yoghurt muffins

Afgelopen weekend ben ik naar Elfia (Elf Fantasy Fair) geweest. Ik ga hier elk jaar heen en ik kijk vanaf de eerste dag na Elfia alweer uit naar de volgende. Ik kan jullie ellenlange verhalen vertellen over waarom Elfia zo geweldig leuk is, maar wat vooral relevant is, is het eten dat er jaarlijks te vinden is.
Alles wordt heerlijk gemaakt waar je bij bent op traditionele wijze. Er is écht van álles te vinden. Van geglazuurde appels op een stokje, gebrande noten, langos, vegetarische potjes tot vleesspiezen. Ook de jaarlijks terugkerende mega muffins gingen mij niet onopgemerkt voorbij natuurlijk. Gek genoeg was dit jaar de eerste keer dat ik er een nam en ik raakte meteen geïnspireerd!
Dat was zaterdag. Vandaag maakte ik al deze heerlijke zoete vanille aardbei muffins op yoghurt basis en wat zijn ze HEERLIJK! Ze zijn nu 3 uur uit de oven en (meer dan) de helft is al door mij en vriendlief verorberd. Later deze week ga ik proberen de muffins van Elfia na te maken, muffins met witte chocolade en cranberry's. To be continued...

Ingrediënten voor 8 muffins:
- 125 g suiker
- 1 ei
- 85 g zonnebloemolie
- 75 ml melk
- 1 tl vanille
- 135 g bloem
- 1 tl bakpoeder
- 1/2 tl zout
- 115 g yoghurt
- 125 g aardbeien (vers of diepvries)

  • Verwarm de oven voor op 190 graden en zorg dat je 8 vormpjes klaar hebt staan voor de muffins.
  • Doe de suiker, melk, yoghurt, olie, vanille, zout en het ei in een kom en roer het goed door elkaar. Zeef de bloem en het bakpoeder erboven en roer het geheel tot een glad beslag.
  • Snijd de aardbeien in tenminste vier stukken (of kleiner) en roer ze door het beslag.
  • Verdeel het beslag over de muffinvormen en zet de muffins voor ongeveer 30 minuten in de oven, afhankelijk van hoe hard je oven werkt. Ze zijn gaar als een satéprikker er na het insteken weer droog uitkomt.
    Verleng de baktijd met 5 minuten als je bevroren aardbeien gebruikt. De muffins zullen wat vochtiger rondom de aardbeien zijn in dit geval.


*Één grote muffin geeft maar 230 calorieën!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten