28-08-2016

Egg drop soep met spinazie


Als ik iets heb gevonden wat ik erg lekker vind, dan kan ik zonder problemen maanden lang bijna dagelijks, exact dat eten blijven eten voor ontbijt, lunch of als tussendoortje. Zo zat ook de basic egg drop soep al een tijdje in mijn voedingspatroon. Ik vind het dan zo lekker, dat ik de moeite er niet van inzie om van het recept af te wijken en wat nieuws te proberen. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Vaak zit ik wel vol ideeën en inspiratie om er een draai aan te geven of zijn er andere recepten waarover ik gelezen heb of het bestaan op een andere manier ken, maar het in actie zetten is wat anders.
Er zijn meerdere varianten op de egg drop soep die je min of meer 'typisch Chinees' kunt noemen. Zo is er bijvoorbeeld één met mais, maar ook egg drop soep met spinazie hoort daarbij. Hoewel de soep simpel is, is hij zeer vol, rijk, voedzaam en smaakvol, en minstens zo lekker als de plain egg drop soup, als niet lekkerder. Het was alweer een tijd terug dat ik kennis maakte met deze variant van egg drop soep, maar bij deze moet de basis variant vanaf nu maar eens wat vaker plaats maken voor deze heerlijke versie.

Ingrediënten voor 2 personen:
- 100 g bladspinazie
- 1 ei
- 600 ml water
- 1 blokje bouillon
- 1 el sojasaus
- 1/4 tl sesamolie
- 1/4 tl suiker
- evt. 60 g tofu en/of een pepertje

  • Breng het water in een pan aan de kook en los hierin het bouillonblokje op.
  • Doe de helft van de aangegeven hoeveelheid sojasaus, sesamolie, suiker en eventueel de tofu en het gehakte pepertje in de 2 serveerkommen. Mocht je dit lastig vinden kunnen deze ingrediënten eventueel ook vlak voor het serveren door de soep geroerd worden.
  • Kluts het eitje los met een heel klein beetje water en wat zout, en schenk deze bewegend in een straaltje boven de pan met bouillon. Ga niet hevig roeren, want dan wordt het ei een bindmiddel in plaats van een smaakmaker. Roer in één richting.
  • Snijd de spinazie indien nodig net wat kleiner en laat het handje per handje slinken in de soep.
  • Verdeel de soep over de kommen en dig in!


*Één kom soep bevat 68,5 calorieën, en circa 2,5 koolhydraten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten