24-03-2016

De filosoof (oer-Hollandse bruine bonenstoof met appel, gehakt en aardappelpuree)



Vandaag maakte ik een gerecht waar ik persoonlijke affiniteit mee heb! Niet alleen omdat het zo enorm lekker is, maar ook om de naam die het draagt. Dit gerecht heet - net zoals ook ik ooit officieel zal heten - de filosoof. Ik werd er helemaal enthousiast van.
Los van onze matchende namen, matcht dit gerecht ook met wat ik graag geregeld op mijn bord heb: een oer-Hollandse maaltijd! Het is een ouderwetse bruine bonenstoof die al tijden lang genoten wordt in zowel Nederland als België. Er zijn ook recepten die draadjesvlees gebruiken in plaats van gehakt. Draadjesvlees is natuurlijk ook verrukkelijk, maar daar gaat net wat meer tijd in zitten, en gehakt gaat goed samen met de bonen, ui en appel.

Ingrediënten voor 2 personen:
- 400 g aardappelen
- 1 grote ui
- 1 grote appel
- 200 g bruine bonen
- 200 g gehakt
- 1 laurierblaadje
- 1 kruidnagels
- 1/2 runderbouillonblokje
- nootmuskaat


  • Verwarm de oven voor op 200 graden en kook de aardappelen zacht in zout water.
  • Snipper de ui en fruit deze in een ruime pan. Voeg na enkele minuten het gehakt toe. Als het gehakt rul is voeg je het laurierblaadje, de kruidnagels en het bouillonblokje toe met 200 ml water.
  • Schil ondertussen de appel, snijd hem in blokjes en laat de bonen uitlekken. Voeg als er nog maar een klein beetje vocht in de pan staat de appel en de bonen toe.
  • Stamp de aardappels samen met een klein scheutje melk en eventueel een beetje boter tot een puree. Kruid het licht met wat nootmuskaat.
  • Breng het gehakt mengsel eventueel extra op smaak met wat zout en peper en schep het in een ovenschaal. Vis het laurierblaadje en de kruidnagels eruit. Dek het af met de aardappelpuree en zet de schaal voor circa 15 minuten in de oven zodat het een krokant korstje krijgt.
Lekker met een flinke kwak appelmoes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten