13-03-2016

Kokoskoek zonder boter en suiker


Enkele weken terug kocht ik een kilo gemalen kokos bij de toko. In een supermarkt is de prijs per kilo doorgaans rond de €9,-. Het goedkoopst dat ik er ooit ben tegengekomen (bij hoge uitzondering) was €7,80,-. Bij de toko kostte een kilo-zak me maar €5,15,-, en laat ik nou net verzot zijn op kokos! Over dit soort aankopen hoef ik dus niet lang te twijfelen...
Dagelijks maak ik mijn havermout met banaan, vanille en kokos, maar vandaag besloot ik er ook maar eens een heerlijke koek van te bakken. Nadat ik afgelopen jaar op een kerstmarkt een stuk kokoskoek geproefd had, wist ik dat ik ook zoiets zou gaan maken. Ik wilde proberen uiteindelijk uit te komen bij een verantwoorde kokoskoek. Inmiddels heb ik er een weten te maken zonder boter en suiker, en hij is hartstikke lekker geworden. Het is natuurlijk wel een verschil met een boter-kokoskoek. Die is vele malen zoeter doordat er gewone suiker door zit. Het feit dat er geen boter door deze koek zit, maakt hem echter helemaal niet minder lekker...! Dat is echt een enorme meevaller.
Voor een grotere koek verdubbel je simpelweg alle ingrediënten.
Als je toch liever voor een wat zoetere versie met suiker, maar zonder boter gaat, kijk dan even onderaan het receptje voor de instructies.

Ingrediënten voor 1 kleine koek (8 puntjes):
- 1 banaan
- 100 g kokos
- 1 ei
- 25 g bloem

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Meng eerst de kokos en de bloem door elkaar met een snuf zout. Prak dan de banaan goed fijn en kluts de ei erdoor. Roer nu alles door elkaar met een heel klein scheutje water (a 15 ml) en schep het mengsel in een (kleine!) ingevette vorm.
Bak de koek in 30-35 minuten in het midden van de oven en laat hem goed afkoelen voor je hem aansnijdt.


* Liever wat zoeter? Gebruik dan 100 g suiker, laat de banaan weg en voeg in totaal 50 ml water toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten