20-03-2016

Syrische fatteh met kikkererwten en krokante pita


Ik maakte dit gerecht enkele jaren geleden een keer toen ik in Portugal woonde. Ook toen had ik een kookblogje, maar daar ben ik na een jaar weer mee gestopt. Ik kwam vorige week toevallig de foto van die keer weer tegen, en herinnerde me hoe ontzettend lekker dit gerecht is! Tijd om nog eens op tafel te toveren dus, maar nu voor twee personen...
Traditioneel wordt fatteh net wat anders gemaakt. Ik heb het maar heel iets bijgesteld. Zo worden de kikkererwten en het yoghurt-mengsel vaak over het brood gegoten, maar ik vind het persoonlijk lekker om ermee te dippen en te scheppen. Voor mijn vriend maakte ik het wel op deze manier, vandaar dat het er op de foto wel overheen gegoten is. Ik ben overigens van plan om het ook eens op die manier te proberen. Naast dat en het feit dat ik naast pijnboompitten ook walnoten gebruik, is er niet veel verschil. Er is natuurlijk ook in Syrië niet maar een juiste manier van fatteh maken!


de oude foto
Ingrediënten voor 2 personen:
- 2 pitabroodjes
- 1/2 ui
- 320 g kikkererwten, uitgelekt (of 185 g droog*)
- 1/2 tl komijn
- 150 g yoghurt
- 1 tl citroensap
- 1 grote teen knoflook
- 2 el pijnboompitten / walnoten
- paprikapoeder
- dille
- verse munt, gehakt

Rooster de pijnboompitten en walnoten tot ze donker kleuren, en zet ze opzij.
Verhit wat olie in een pan en fruit hierin de geperste knoflook kort tot het goud kleurt. Voeg vervolgens de yoghurt toe en breng het op smaak met de citroensap, wat zout en (witte) peper.
Fruit in een ander pannetje de uisnippers tot ze zacht zijn, en voeg vervolgens de kikkererwten en 1/3 van het vocht toe. Laat het goed stoven tot er nauwelijks nog vocht in de pan zit en roer vervolgens de komijn er door.
Toast ondertussen de pitabroodjes knapperig.
Meng de kikkererwten met het yoghurt mengsel en verdeel dit over twee borden. Top het af met wat dille en paprikapoeder, de verse munt en tot slot de geroosterde pitten/noten.
Serveren met de pitabroodjes. Eet smakelijk!


*Week de kikkererwten voor tenminste 4-6 uur, maar het liefst een dag van te voren, in een ruime hoeveelheid water. In plaats van ze enkel op te warmen als je uit een blik of pot gebruikt, moet je ze nu eerst tenminste 20 minuten koken tot ze goed zacht zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten