17-03-2016

Kokos-vanillewafels (fluffy binnenkant, krokante korstje én suikervrij)


Een paar jaar geleden kocht ik ooit eens kokosmeel. Omdat kokosmeel zo laag is in koolhydraten, is het een superproduct voor een diabeet als mij om in huis te hebben, en laat ik het nou nét ook nog eens héél erg lekker vinden!
In de tijd dat ik het kocht waren de prijzen echter nog vrij hoog. Doordat steeds meer winkels dergelijke producten gaan verkopen is er onderling inmiddels wat meer concurrentie ontstaan, zodat de prijzen flink gezakt zijn. Goedkoop is het natuurlijk nog steeds niet.
Gezien ik de laatste tijd weer wat meer aan het bakken geslagen ben, besloot ik maar weer eens een zak te kopen. Nu ik ook een wafelijzer heb, duurde het niet lang voor ik op het idee kwam om van het kokosmeel wafels te bakken! Kokosmeel heeft echter totaal niet dezelfde eigenschappen als gewoon meel, en het is dus wel even experimenteren om de juiste eenheden van alles bij elkaar te zoeken.
Na wat uitproberen heb ik eindelijk het perfécte recept gevonden voor de héérlijkste kokoswafels, al zeg ik het zelf. Ze zijn fluffy aan de binnenkant, en hebben een knapperig korstje.
Bepaal zelf of je de wafels garneert, maar zonder extra's zijn ze misschien nog wel het lekkerst...

Ingrediënten voor 2 wafels:
- 22 g kokosmeel
- 1/4 tl bakpoeder
- 1 ei
- 50 ml (kokos-)melk
- 1/2 el boter of (kokos-)olie
- 1 kleine banaan
- 1/2 tl vanille


  • Meng het meel, het bakpoeder met een beetje zeezout door elkaar en zet het opzij.
  • Prak de banaan fijn met een vork.
  • Klop vervolgens in een grote en schone kom de eieren voor ongeveer 20-30 seconden. Voeg dan de melk, het vet, de banaan en de vanille toe en roer net zo lang tot er een egaal mengsel ontstaat. Roer dan de droge en natte ingrediënten door elkaar, tot ze volledig in elkaar opgenomen zijn. (Ik raad aan om, mocht je die in huis hebben, een mixer te gebruiken).
  • Vet het wafelijzer in laat hem op temperatuur komen. Schep vervolgens (met een pannenlikker) het beslag in het ijzer en strijk het glad over de bodem met een spatel of mes.
  • Bak de wafels tot ze een gouden kleurtje gekregen hebben. Het is afhankelijk van het wafelijzer hoe lang dit duurt. Ik zelf verwarmde het ijzer voor op de hoogste stand, en draaide hem laag toen ik het beslag verdeeld had. Het duurde bij mij ongeveer 5 minuten.
  • Haal ze voorzichtig los door eerst de buitenkant van het ijzer los te maken.

Eet smakelijk!


*Deze wafels vereisen absoluut geen suiker, maar mocht je een echte zoetekauw zijn, voeg dan gewoon een 1/2 eetlepel toe (of een vervanger natuurlijk).
*Met magere producten is de voedingswaarde per wafel 145 kcal en 14 koolhydraten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten