13-03-2016

Pizza tonno met hüttenkäse en kappertjes


Vandaag was ik weer alleen thuis en dat betekende dat ik geheel zelf kon bepalen wat ik zou gaan eten. De afgelopen keer dat ik pizza's bakte (namelijk deze pittige pizza's Hawaï) vond ik zo leuk en zo geslaagd dat ik besloot het nog eens te doen, maar dan natuurlijk met een andere topping.
Het maken van pizzadeeg is gelukkig helemaal niet zo moeilijk, en nu ik het al meerdere keren gedaan heb merk ik dat het me telkens beter afgaat. Ze zeggen wel eens dat de weg naar Rome niet in een dag gebouwd is, en hetzelfde geld voor pizzadeeg: de echte Italiaan kan ook heus niet in een dag een perfecte pizza leren maken, haha. Ik heb in elk geval al wel een weggetje gelegd denk ik zo!
Ik had super veel zin in pizza tonijn, en zo gecraved zo gebakken:

Ingrediënten voor 1 pizza:
- 140 g bloem
- 1/2 tl zout
- 1/2 tl suiker
- 1/2 tl gedroogde gist
- 1/2 el olijfolie
- 70 g tomatenpuree
- 1/4 tl knoflookpoeder
- 100 g hüttenkäse 
- 90 g tonijn uit blik
- 1/2 ui
- 1 el kappertjes

  • Zeef de bloem boven een schoon werkvlak (of in een kom of keukenmachine) en maak een kuiltje in het midden. Meng de gist met het suiker, zout, de olijfolie en 70 ml lauw water en laat het mengsel even rusten.Giet het vervolgens in het kuiltje en kneed het met schone handen (of in de machine) tot een soepel, verend deeg. Vorm een bal en laat het deeg circa 30 minuten rusten in een kom afgedekt met folie of een vochtige doek.
  • Als je het deeg later wilt gebruiken wikkel je het in plastic folie en bewaar je het in de koelkast of vriezer.
  • Wanneer je de pizza gaat maken verwarm je de oven voor op 220 graden met een platte bakplaat erin.
  • Leg het deeg op een vlakke, met meel bestoven ondergrond, en rol het uit tot een pizza. *Als het deeg te plakkerig is, voeg dan gewoon telkens wat meel toe aan de ondergrond, dat wordt dan vervolgens vanzelf in de te plakkerige deeg-homp opgenomen.
  • Snipper de halve ui en meng het goed met de tonijn (gebruik eventueel een vork om klonten te voorkomen), en meng de tomatenpuree met wat zout en peper.
  • Haal de plaat uit de oven en leg de pizza erop. Bedek hem vlug door te beginnen met de tomatenpuree. Strooi hier de knoflookpoeder over en schep tonijn met ui erover. Verdeel dan de hüttenkäse over de pizza, schuif de plaat in de oven en bak hem in 12-16 minuten gaar. Verdeel als de pizza uit de oven komt de kappertjes erover.



* note: Het klinkt misschien heel gek, maar ik doe altijd ketchup over een helft van mijn tonijnpizza, en eet de andere helft zonder. Ik vind beide helften net zo lekker, maar vind het toch wat toevoegen! Helemaal als de pizza een beetje droog is is het een goede tip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten