18-03-2016

Pompoen vanille brownies, zonder boter!

Morgen eten we een lekker curry met pompoen. Gezien ons huishouden maar 2 personen (en 2 katjes niet te vergeten, maar die lusten geen pompoen) telt, gaat er zeker een halve pompoen overblijven.
Op internet kon ik niet echt iets vinden waar ik naar op zoek was... In de meeste recepten zat of boter, of olie of appelmoes verwerkt, en dat zag ik niet zo zitten.
Ik trok mijn stoute schoenen aan en ging geheel onvoorbereid aan de slag met deze brownies. Toen de vorm dan eindelijk in de oven stond zakte de moed me in de schoenen. Ik had zoveel op gevoel gedaan (gelukkig vanwege mijn diabetes wel alles gewogen), dat ik twijfelde of het überhaupt eetbaar zou zijn wat er over een paar minuten uit de oven zou verschijnen... Maar. Het resultaat was echt super!
Deze duo brownies zijn heerlijk smeuïg en zoet. Zowel de bodem als de bovenkant zijn goed gelukt. De onderkant is wat luchtiger geworden. Hij was perfect te snijden en kwam prima los uit de vorm.
Daarbij, last but not least, 1 brownie geeft maar 70,5 calorieën en 11 koolhydraten. Dit komt omdat er geen boter of suiker (als je voor de vervanger gaat) door zit, en pompoen zo koolhydraat- en vetarm is.
Probeer het zelf maar eens!

Ingrediënten voor tenminste 12 brownies:
- 150 g pompoen
- 130 g bloem
- 2 1/2 tl bakpoeder
- 20 g cacao
- 40 g zuivelspread
- 1 banaan
- 1 ei
- 1 tl vanille
- 1 el melk
- 6 el zoetstof / 6 el suiker / *3 el suiker + 3 el poedersuiker

  • Verwarm de oven voor op 175 graden en vet een kleine vierkante ovenvorm in.
  • Snijd de pompoen in blokjes, en kook deze in ongeveer 8 minuten zacht.
  • Meng in een kom het bakpoeder, de bloem, het suiker en een snuf zout door elkaar. Ik raad aan dit met een zeef te doen, om klontjes te voorkomen, en zeker te zijn dat alles goed door elkaar zit. Verdeel de bloem eerlijk over 2 komen, en schep vervolgens 1 el van de een naar de ander, zodat daar iets meer in zit. Roer door de kom waar wat minder in zit het cacao. Wederom raad ik aan om te zeven.
  • Als de pompoenblokjes zacht zijn giet je ze af, en pureer je ze met de helft van de banaan en het vanille.
  • Prak de andere helft van de banaan met de zuivelspread en kluts er het ei'tje met het melk door. Roer dit door de bloem met het cacao, en de pompoenpuree door het bloem zonder het cacao, tot er twee mooie egale beslagmengsel ontstaan.
  • Spreid het chocolademengsel uit over de bodem van de ovenvorm, en dek dit af met het pompoenbeslag.
  • Zet de vorm voor 25-30 minuten in de oven. Probeer hem er zeker niet langer dan 30 minuten in te laten staan, om niet een droge, maar mooi smeuïge binnenkant te houden. Laat de vorm enkele minuten afkoelen, snijd de brownies en eet ze bij voorkeur warm!

Gezien er nog aardig wat pompoen over is, zal ik dit weekend proberen scones te maken. To be continued...


* Voor de poedersuiker en suiker-variant meng je de suiker en het poedersuiker pas door het beslag als het al gescheiden is. De poedersuiker gaat door het pompoenbeslag en de suiker door het cacao-beslag.
*De pompoenpitten ga je natuurlijk niet weggooien. Ze zijn heerlijk om zelf te roosteren! Lees hier hoe het moet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten