25-03-2016

Yoghurt banaan-wafels


Ik ben officieel op de wafel-tour. Ik moet zelfs heel eerlijk bekennen dat dit recept al enkele weken heeft gewacht om gepost te worden, omdat ik niet pagina's vol met wafelrecepten wilde.
Ik ben op zoek naar de heerlijkste en meest verschillende wafel recepten, en probeer een hoop uit in de keuken. Zodra een recept succesvol blijkt te zijn, schrijf ik erover en zal ik het (uiteindelijk tenminste) posten.
Ook deze yoghurt banaanwafels waren zéér succesvol! Het was wel even spannend om wafels op basis van yoghurt te bakken, maar ik ben blij verrast met het resultaat. De textuur heeft alles waar ik van houd als het op wafels aankomt. De buitenkant is knapperig en van binnen zijn deze wafels heerlijk zacht. De gist is hier het geheim.
Deze wafels kun je natuurlijk zoals de meeste wafels met alles toppen wat je maar lekker vindt. Ik zelf vind een fris-zoete dip erg goed samengaan, en heb onderaan het recept enkele gezonde suggesties (die ik zelf natuurlijk geprobeerd heb) gegeven.
Houd de blog in de gaten voor nieuwe wafelrecepten, want ja, die gaan zeker volgen...


Ingrediënten voor 4XL-6 wafels:
- 70 g banaan
- 85 g bloem
- 1 zakje vanillesuiker of 1 tl bruine suiker + 1/2 tl vanille
- 1/2 tl gist
- 1 ei
- 85 ml yoghurt
- 85 ml melk
- 20 g boter


  • Prak de banaan en meng het met alle vochtige ingrediënten door elkaar.
  • Meng vervolgens alle droge ingrediënten door elkaar met een snuf zout en roer het droge en het vochtige mengsel tot een egaal beslag. Laat het beslag tenminste 30 minuten tot 5 uur rusten onder een vochtige theedoek.
  • Verwarm het ijzer en bak de wafels van 1 tot 1 1/2 zeer ruime eetlepels beslag per keer in enkele minuten goudbruin. Eet ze als ze nog warm zijn!


*Mocht je de wafels toch bewaren? Wafels worden over het algemeen vrij vlot zacht. Dat is helemaal niet erg, doe ze even opnieuw in het ijzer, en ze hebben zo hun krokante korstje terug.
*Kijk ook eens bij mijn andere wafel-recepten!
*Een wafel (1 van de 6) bevat 110 kcal en 15 koolhydraten.
*Een XL wafel (1 van de 4) bevat  162 kcal en 23 koolhydraten
*Glazuur/dip 1: 60 g zuivelspread, 1/4 tl vanille, 1 1/2 el poedersuiker of enkele steviadruppels en zoveel melk als nodig om de gewenste dikte te krijgen.
*Glazuur/dip 2: 45 g zuivelspread, 1/4 tl vanille, 1 1/2 el poedersuiker of enkele steviadruppels en 30 g yoghurt
*Glazuur/dip 3: 40 g huttenkase en 5 g poedersuiker of enkele steviadruppels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten