29-03-2016

Clafoutis met walnoten, blauwe kaas en appel


Weet je nog dat ik vertelde dat ik enkele weken een aantal foto's van mijn oude kookblogje ben tegengekomen? Ook een foto van dit gerecht kwam ik tegen en ik was direct overtuigd van de noodzaak die het betrof om het weer eens te maken, want wat is dit lekker zeg!
Clafoutis lijkt een beetje op flaugnarde, twee Franse gebak specialiteiten. Het wordt gemaakt van een soort van pannenkoekenbeslag, dat over fruit gegoten wordt. In het geval van clafoutis zijn dit traditioneel gezien kersen. Je krijgt dan als het ware een dikke gevulde pannenkoek, maar dan zeker geen lichte variant van een pannenkoek. Hoewel zowel clafoutis als flaugnarde over het algemeen als nagerecht worden geserveerd en dus uit het pannenkoek-achtige beslag met fruit bestaat, zijn er ook wel recepten te vinden die hartig zijn. Dit zijn dan echter vaak receptjes met spekjes en andere ingrediënten die je vaak in een quiche vindt.
Deze taart is niet een typisch zoete Franse clafoutis of flaugnarde. Ik zou het bijvoorbeeld niet op mijn verjaardag hoeven eten. Wij eten het gewoon lekker als avondeten. Het is wel behoorlijk vullend, dus serveer er bij voorkeur wat lichts bij, of reken 1/3 taart per persoon.

Ingredienten:
- 40 g walnoten
- 50 g blauwe kaas
- 85 g bloem
- 250 ml melk
- 70 g boter
- 3 eieren
- 1 appel
- 2 el suiker
- tijm

  • Bedek de bodem van een springvorm met bakpapier en vet de zijkanten in. Zet hem in de oven terwijl deze voorverwarmd tot 200 graden.
  • Meng de blauwe kaas, de bloem, de melk, de eieren, het boter, 1 van de 2 eetlepels suiker en een 1/2 theelepel zout goed door elkaar tot een egaal mengsel, en zet het opzij.
  • Haal het klokhuis uit de appel en snijd hem in vier parten, en deze vervolgens in plakken, zoals bij een appelcake.
  • Bak in een koekenpan de appelplakjes met wat tijm en de overige eetlepel suiker. 
  • Haal de taartvorm uit de oven en giet hierin 2/3 van het beslag, leg de appelplakjes erop en giet het overige beslag erover. Strooi tot slot de walnoten in de vorm en zet hem voor circa 30 minuten in de oven. 

*Het kan zijn dat hij tegen het einde aan iets rijst, dit is niet erg, hij zakt later weer wat in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten