25-08-2015

Soto ajam

Soto is een traditionele Indonesische soep bestaand uit bouillon, vlees en groenten. Het woordje ajam staat voor kippenvlees, de meeste soto's worden ook met kip gemaakt.
Er is soms wat verwarring wat betreft de spelling van soto en saoto, en wat het verschil nou precies tussen beiden is. In feite komen zij op hetzelfde neer. Door de overdracht van soto in Suriname, door Javaanse migranten, wordt het ook daar als traditioneel gerecht beschouwt. Hier is soto echter bekend onder de naam saoto.

Ik wilde al heel lang een keer dit gerecht maken. Het is alleen een van die gerechten die op het: komt-nog-wel-een-keer-als-ik-tijd-heb-lijstje staan.
Vandaag was het dan eindelijk zover. Van te voren heb ik even goed rondgespit naar hoe kenners het maken. Natuurlijk doet iedereen het op zijn eigen manier, en was er aardig wat variatie tussen de recepten en tips die ik vond. Ik heb ze gecombineerd tot mijn eigen perfecte soto! Dit gerecht mag van het: komt-nog-wel-een-keer-als-ik-tijd-heb-lijstje, naar het: doe-mij-deze-elke-week-maar-lijstje.


Vier personen:
4 kippenbouten
1 prei
100 g taugé
2 kippenbouillontabletten
4 eieren
450 g geschilde aardappelen
bladselderij
zakje soto


Breng 1,5 liter water aan de kook en los de bouillontabletten erin op. Leg de kippenbouten in de pan en laat ze garen met de deksel op de pan. Zet nog een pannetje met water op het vuur en doe als het water gaat koken de aardappelen er in. Let op de tijd, ze moeten maar een kwartiertje koken, anders worden ze te zacht. Kook in hetzelfde pannetje de eieren. Deze moeten ca. 8 in het kokende water. Snijd de prei in tussen in dunne ringen en zet op zij.
De ongerepte Soto, voor ik aanviel...
Haal de kip uit de pan en controleer of het gaar is. Trek het van het bot en doe het vervolgens terug in de pan, met het zakje soto. Snijd terwijl dit rustig doorpruttelt (nog ca. 25 minuten) de aardappelen in blokjes, Pel tot slot de eieren en snijd ze in plakken. 
Verdeel in vier ruime soepborden de prei, de taugé, de gebakken aardappelblokjes, de gekookte eieren en een aardige hoeveelheid selderij. Schep hier de soto met kip overheen en dien het op naast een lekkere sambal en gefrituurde uitjes om zelf op het bord te doen.

Mmmmmmmmm........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten