21-08-2015

Lauwwarme krielsalade met kapucijners en ham


Het is nog lekker even warm, zo aan het einde van augustus. Goed moment dus om nu het nog kan een gerecht te maken met een zomers tintje dacht ik zo vandaag. Vanochtend heb ik zo gezegd zo gedaan op de markt verse groenten uitgekozen om wat lekkers te maken. Naar de markt gaan is een wekelijks terugkerend ritueel dat ik altijd met plezier uitvoer! Vaak ga ik er samen met vriendlief heen om wat rond te struinen, en dan zoeken we beide uit wat we lekker vinden. Het blijft me telkens weer verbazen hoe goedkoop het is, helemaal vergeleken bij de supermarkt waar de kans dat het verpakt in plastic verkocht wordt vrij groot is. Afijn. Vandaag heb ik deze heerlijke krielsalade gemaakt na wat rond te hebben geneust voor inspiratie. 

Ingrediënten voor 2 personen:
- 400 g krieltjes
- 2 eieren
- 275 g kapucijners
- 75 g rauwe ham (Coburger bijvoorbeeld)
- 2 el verse bieslook
- 75 g veldsla
- 2 el olie
- 1,5 el witte wijnazijn

  • Snijd de krieltjes tweemaal door de lengte in vier partjes en laat de schil zitten.
  • Zet een pannetje met voldoende water op het vuur en doe hier wat zout in. Een lekkere tip is om het zout te vervangen voor kippenbouillon. Je kookt de aardappeltjes immers deels opengesneden, en het is lekker als de smaak van de bouillon er intrekt. Kook de kleine partjes in ongeveer 10-12 minuutjes gaar en kook in hetzelfde water ook de eieren hard.
  • Snijd ondertussen de ham in stukjes, de bieslook fijn en zet het opzij; en warm de kapucijners op.
  • Giet de aardappelen af en doe ze in een grote (salade-)kom of mooie glazen ovenschaal. Doe ook de ham en de bieslook erbij. Pel de eieren, snijd/prak deze fijn en roer het samen met de kapucijners, olie en wittewijnazijn bij de rest van de ingrediënten.
  • Breng het geheel op smaak met zout en peper en roer er als laatst de veldsla door.


Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten