24-12-2016

Mokka muffins zonder ei


Koffie plus + chocolade = mokka = zeg maar echt wel mijn ding. Enkele maanden terug had ik enorm zin in muffins, maar zat ik met een kapotte fiets en zonder eieren thuis opgesloten. Doorzetter dat ik was besloot ik dat ik me daardoor niet zou laten weerhouden, en zo kwam het tot de geboorte van deze lekkere eierloze mokka muffins! Ik heb toen geen foto's gemaakt, gezien het een eerste test was, maar vond het zeker de moeite waar het nog eens over te doen en het te delen.

Toen ik vanmiddag even niks te doen had wist ik meteen dat deze muffins de perfecte remedie tegen niets doen waren. Ze passen eigenlijk heel goed bij kerstmis, ze proeven er bijna naar! Sommige muffins zijn extra lekker als ze nog een beetje warm zijn, maar deze kun je beter volledig laten afkoelen. Extra lekker zijn ze met een beetje poedersuiker!

Ingrediënten voor 6-8 muffins:
- 120 g bloem
- 1/8 tl baking soda
- 1 1/4 tl bakpoeder
- 1/4 tl zout
- 10 g cacao
- 1/2 tl vanille
- 30 g olie
- 2 tl instant koffie granulen
- 52 g donkere suiker
- 13 g blanke suiker
- 35 g yoghurt
- 120 ml melk


  • Verwarm de oven voor op 200 graden en vet een muffinvorm in.
  • Mix de olie met de suiker, yoghurt, vanille en koffie. Voeg hierna langzaam de melk toe.
  • Zeef de cacao, bloem bakpoeder en baking soda boven de kom, voeg de zout toe en roer tot er een egaal beslag ontstaat.
  • Verdeel het beslag over de vormpjes en bak de muffins in 19 minuten gaar. Prik met een satéprikker in een muffin om te controleren of ze gaar zijn. Als er beslag aan de sateprikker kleeft, zet je de muffins nog enkele minuten terug in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten