22-04-2017

Asperges op moeders wijze


Aspergeseizoen is officieel begonnen, hoera! Op 11 april is deze zelfs officieel geopend las ik van de week. Tot mijn grote spijt zijn asperges een absolute no-go voor Kitchen Partner. In tegenstelling tot spruitjes en zelfs bloemkool, is er geen mogelijkheid hem over te halen tot het eten van asperges. Ik mag dan wel gek zijn op de Aziatisch georiënteerde keuken, een goede stamppot en ander typisch Nederlands eten gaat er bij ook goed in. Ik vind asperges dus veel te lekker om ze uit mijn leven te bannen en dus greep ik dit weekend mijn kans toen hij een dag van huis zou gaan.

Asperges kun je op de lekkerste manieren verwerken in heel verschillende gerechten. Toch is de oer-Hollandse manier van asperge eten mijn favoriet. Ook die manier kent enig verschil, maar het komt vaak neer op een combinatie van ham, ei en saus. Vandaag deel ik mijn manier van deze oer-Hollandse manier van asperge eten. Toch moet ik eigenlijk de eer aan mijn moeder geven, gezien zij het altijd op deze manier maakte (en maakt). Het enige verschil is dat zij er vaak nog een biefstukje bij bakt en een pakje aspergesaus gebruikt. In dit recept geef ik na het asperge recept mijn recept voor een lekkere zelfgemaakte saus.

Misschien een beetje gek dat ik in dit recept niet heel specifiek ben over de hoeveelheden en dat ik ook aardappels koken erin heb verwerkt. Dat is omdat de bereiding in dit recept centraal staat. Eet je graag wat meer asperges maakt het voor het resultaat niet uit als je er meer gebruikt. Hetzelfde geldt voor de overige ingrediënten. Onderstaand is in elk geval wat ik per persoon reken. Wat betreft de aardappels. Ik ben van mening dat een portie goed gekookte aardappels met jus onmisbaar is bij deze manier van asperges eten, dus ik kon het niet weglaten!

Ingrediënten p.p.:
- 5-6 grote witte asperges
- 1 ei
- 1 grote plak ham
- 2 medium aardappels
- jus
- een zakje aspergesaus of saus zoals hieronder aangegeven

  • Was de asperges en snijd het kontje eraf (ca. 1 cm). Schil vervolgens heel lichtjes het buitenste randje van de asperges af, met uitzondering van de topjes.
  • Schil de aardappels en breng ze aan de kook met een snuf zout en voldoende water. Dek als het water kookt de pan af met een deksel en kook de aardappels in ongeveer 24 minuten gaar.
  • Zet de asperges wat later op het vuur en laat deze zodra het water kookt in 18 minuten gaar koken.
  • Kook 9 minuten in een van de twee pannen de eieren mee, laat ze schrikken in koud water, pel en prak ze.
  • Snijd de ham in dunne vierkantjes en meng dit met de geprakte eieren. Zet opzij.
  • Bereid de saus volgens de aanwijzingen op de verpakking of gebruik onderstaand recept.
  • Laat de asperges goed uitlekken en serveer ze op de borden met de ham, ei en saus.


Saus voor 4-6 porties asperges:
- 2 eidooiers
- 1 el water
- 2 tl citroensap
- 1/4 tl mosterd
- 75 g zachte boter, in blokjes
- snufje witte peper
- snufje cayenne
- (verse) bieslook
- melk 

  • Meng de eerste 6 ingrediënten door elkaar in een pannetje en verwarm het op een medium laag vuurtje. Haal zodra het een dikkere saus wordt de pan van het vuur en roer blokje voor blokje de boter door de saus tot het volledig in de saus opgenomen is.
  • Maak de saus op een gewenste dikte door melk toe te voegen.
  • Breng de saus op smaak met de witte peper, cayenne en bieslook.


*Een andere simpele manier om een saus voor bij asperges te maken is door 2 el boter in een pannetje te verhitten, 2 el bloem toe te voegen en dit een minuutje mee te bakken en vervolgens al-roerend ongeveer 120 ml bouillon en  250 ml room toe te voegen. Eventueel weer op smaak brengen met bieslook etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten