12-08-2017

Crispy chickenskin, de nieuwe bacon!

"Crispy chickenskin?", hoor ik je denken. Ja, echt! In New York schijnen er zelfs steeds meer top restaurants te zijn die het op hun eigen manier serveren of verwerken. Bijvoorbeeld als dat kleine beetje extra, geserveerd bovenop huisgemaakte mayonnaise. Of natuurlijk in plaats van knapperige plakjes bacon tussen de grootste broodjes hamburger, en ga zo maar door.

Ik kwam op het idee toen ik een heerlijke vorí vorí maakte. Ik koop dan altijd een hele kip en laat de helft van het vel zitten en haal de andere helft eraf. Weggooien is niet echt mijn ding, maar rauwe kippenvel eten ook niet. Zo werden gebakken crispy chickenskins in de oven geboren.

Het lekkerst is het op een broodje met een beetje mayonnaise, sla en bijvoorbeeld een tomaatje. Maar ook zo, warm geserveerd met een sausje, zijn ze lekker. Het is een typisch gevalletje van hate it or love it denk ik.

Zonder zout en andere kruiden is het puur een stukje gebakken vet en dat vind ik zelf ook niet te pruimen. Met een wat chili vlokken, flink wat peper en zout en bijvoorbeeld wat knoflookpoeder is het een prima fingerfood!

- je overgebleven kippenvelletjes
- zout, grof gemalen peper, chili vlokken

  • Verwarm de oven voor op 175 graden en bekleed een bakplaat met een  vel pakpapier.
  • Dep de velletjes droog met een stukje keukenpapier en bestrooi ze rijkelijk met zout, peper, chili vlokken en/of andere kruiden. 
  • Bak de velletjes in 45-55 minuten knapperig in de oven, laat enkele minuten rusten en serveer warm.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten