04-12-2015

Oer-hollandse snert

Oh wat ben ik er dol op, een echte oer-Hollandse kom vol snert! Want ons landje mag dan wel nauwelijks traditioneel eigen gerechten kennen, het feit dat snert er wel toe gerekend kan worden maakt een hoop goed dacht ik zo. Ik zou dit elke dag wel lusten, dus het is extra fijn dat het zo super makkelijk te maken  is. Handig is ook, dat je het in grote hoeveelheden kunt maken, waarna je het zo in porties verdeeld in de vriezer kunt bewaren. Vroeger vroeg ik me af of er een verschil is tussen snert en erwtensoep en, JA, dat is er: snert is pas snert als het een dag gestaan heeft. 
Oja, vergeef me de foto, snert is nou eenmaal niet heel fotogeniek...

2 Maaltijdporties
150 g spliterwten
1 grote aardappel á 180 g
0,5 kleine knolselderij á 180 g
1 wortel á 80 g
125 g spekblokjes
1 prei
1 kleine rookworst

Bak de spekjes even kort, maar goed aan in een koekenpan.
Spoel ondertussen de spliterwten schoon van stof en zand, en breng het aan de kook in ca. 800 ml water in een ruime soeppan. Voeg als dit kookt de aangebakken spekjes toe.
Schil terwijl het vlees en de erwten koken de aardappel en de knolselderij en snijd beide vervolgens in blokjes. Snijd de prei in halve ringen, de wortel in plakjes en de plakjes in vieren, en was alle gesneden groenten goed schoon.
Voeg de groenten toe aan de pan en laat het geheel zachtjes met de deksel op de pan doorkoken, tot de erwten stukgekookt zijn (1,5 - 3 uur).
Draai als de erwten gaar zijn het vuur uit, proef, en breng de soep op smaak met zout en peper. Doe als de soep op smaak gebracht is de deksel op de pan en laat het staan tot de volgende dag.
Bereid pas voor de soep opgediend wordt de rookworst en voeg deze bij de soep.
Extra lekker met een ambachtelijk brood of roggebrood met kaas of spek (als het nog past ;))

Eet verrukkelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten