14-12-2015

Zuurkool ovenschotel met ham en kaas



Ik heb het geluk dat ik verliefd ben geworden op iemand die net zo kan genieten van mijn favoriete etenswaren als ik. We zijn allebei gek op zelfgemaakte stoofpeertjes en appelmoes, quiches, ovenschotels, pannenkoeken, kaas, chocolade, chinees, fruit, vers brood, stamppotten, soep, kruudmoes en niet te vergeten zuurkool. Ik hoor vaak genoeg van anderen dat ze het moeten doen met iemand die nauwelijks wat lust, of bijvoorbeeld één belangrijk ingrediënt zoals kaas niet. Ik zou dat erg lastig vinden om voor te koken. Gelukkig hoef ik daar niet mee te zitten, en was vriendlief erg blij met zuurkool op het menu! Dit receptje heb ik een keer bij het doorbladeren van de Jumbo gespot, en ik heb het maar gedaan met wat ik dacht toen gelezen te hebben...

Ingrediënten voor 2 personen:
- 500 g aardappelen
- 300 g zuurkool
- 4 grote plakken ham
- 4 plakken kaas
- 50 ml melk
- handje platte peterselie

Verwarm de oven voor op 200 graden en zet een ovenschaal klaar.
Schil (of niet) de aardappelen en halveer ze. Maak er aardappelpuree van door ze te koken in een pannetje met water en wat zout, ze af te gieten en met wat melk en boter grof maar smeuïg te stampen. Breng de puree op smaak met zout en peper.
Snijd de peterselie klein, meng het door de puree, en schep het in de ovenschaal.
Maak dan zuurkool-rolletjes, door de plakken ham op de plakken kaas te leggen, de zuurkool erover te verdelen en ze dicht te rollen.
Leg de rollen op de puree en zet de schaal voor ca. 15 minuten in de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten