04-06-2016

Lemon cookies


Different day different cookie. Ik werk de afgelopen tijd wat meer thuis, en heb daardoor wat meer vrijheid om te bakken en te koken. Ik heb inmiddels in die tijd al flink wat lemon cookies gebakken, en telkens weer anders.
In het recept dat ik vandaag post heb ik gebruik gemaakt van een potje met citroenrasp van dr. Oetker. Super handig voor iemand die vaak recepten bereid waarvoor de schil van een citroen nodig is, maar dat niet standaard in die mate op voorraad heeft. Ik kocht het dan ook al voor ik wist waarvoor ik het allemaal zou gaan gebruiken, met het vertrouwen dat het vast niet zou komen te verpieteren in de koelkast.
In dit recept heeft de citroenrasp van dr. Oetker erg goed uitgepakt. Ik denk echter niet dat ik het blijf kopen in plaats van citroenen. Om het langer houdbaar te maken (denk ik) zit er enorm veel suiker in zo'n potje. Niet dat ik anti-suiker ben, maar het geeft dus wel een andere smaak dan een gewone citroenschil, en het is dus ook aan te raden de normale hoeveelheid suiker in een recept wat te minderen. Ook is het goedje natter en kleffer dan citroenschil, en ook dat heeft een effect op het bakresultaat. Het is dus een super handig en fijn product, als je weet hoe en waarvoor je het kunt gebruiken.
Er zal ook nog een recept zonder dr. Oetker volgen, maar nu eerst over deze joekels! De koeken hebben een soort cake structuur aan de binnenkant, en zijn harder aan de buitenkant, en zelfs wat knapperig aan de randjes, mmm!

Ingrediënten voor 8 mega koeken:
- 1 1/2 citroenrasp dr. Oetker (27 g)
- 115 g suiker
- 150 g bloem
- 1 1/4 tl bakpoeder
- 1 tl vanille
- 1 ei
- 1/4 tl zout
- 35 g margarine, zacht


  • Klop de boter romig met de suiker en citroenrasp, en voeg vervolgens het ei en het vanille toe.
  • Roer in een andere kom het zout, bakpoeder en de bloem goed door elkaar, zeef het boven de kom met natte ingrediënten en roer het tot een egaal beslag.
  • Zet het voor ten minste 30 minuten in de koelkast terwijl de oven voorverwarmt tot 175 graden.
  • Verdeel het deeg in 8 gelijke balletjes deeg (eventueel wegen), en druk deze een beetje plat op een met bakpapier bekleedde bakplaat.
  • Bak de koeken in 10-11 minuten, haal ze uit de oven en laat de koeken geheel afkoelen op de bakplaat zonder ze te verplaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten