19-06-2016

Kaas-uibrood met peppadews


Aan dit brood heb ik goede herinneringen, die ik me klaarblijkelijk niet genoeg heb laten aansporen om het weer eens te maken! Ik bakte dit heerlijke brood jaren terug toen ik een keer op bezoek was bij mijn ouders en dat was een waar succes. Ik weet van mezelf dat ik erg houd van dingen met een eigen typerende smaak. Dit brood bevat wel wat van dat soort smaken: mosterd, oude kaas, geitenkaas, vérse kruiden en natuurlijk de peppadews die er een beetje zoete pit aan toevoegen. Wat betreft de kruiden heb ik de afgelopen jaren wel geleerd hoeveel verschil het gebruik van verse kruiden ten opzichte van gedroogde kruiden kan maken. Een recept krijgt soms echt pas vorm als er verse kruiden gebruikt zijn, en kan enorm saai en kaal zijn bij gebruik van gedroogde. Dit wil niet zeggen dat iedereen wat mij betreft per definitie zijn potjes en zakjes kruiden weg zou moeten gooien, het geldt natuurlijk niet voor alle recepten en bakfeesten.
Oke, terug naar het brood dan. De structuur van dit yummie brood is ook nog eens heerlijk cake-achtig, maar wel met een korstje zoals een normaal brood dat heeft. Het doet ook een klein beetje denken aan pizza, maar is natuurlijk veel gezonder dan dat!

- 250 g zelfrijzend bakmeel
- 1 ei
- 30 g geraspte oude kaas
- 1 el mosterd
- 1 ui
- 1/2 tl zout
- 1/4 tl peper uit de molen
- 125 g zachte geitenkaas
- 1 teen knoflook
- 2-3 el verse kruiden: tijm, peterselie, bieslook
- 75 ml melk
- 6 peppadews

  • Verwarm de oven voor op 175 graden.
  • Snipper de ui, snijd de peppadews in stukjes en pers de knoflook.
  • Zeef het meel in een grote kom en meng het met zout, peper, knoflook, geraspte kaas, 2/3 van de ui snippers en de verse kruiden.
  • Kluts in een kommetje de ei met de geitenkaas, mosterd en peppadews en schep het mengsel door de bloem en meng het goed door elkaar. Voeg voorzichtig wat scheutjes melk toe, totdat er een soepel, zacht, maar niet kleverig deeg ontstaat.
  • Doe het deeg in een ingevette of met bakpapier bekleedde broodvorm. Verdeel de overige ui snippers erover en zet het voor 50 minuten in de oven. Check met een scherp mes of een prikker of het brood gaar is door er in te prikken en te kijken of het er weer droog uitkomt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten