19-06-2016

Mosterd bloemkool soep met amandelkruim

Mijn vriend walgt van bloemkool, dus nu hij een paar dagen niet thuis is grijp ik mijn kans! Hoewel we het over het algemeen wel eens zijn over wat wel en niet lekker is, is bloemkool een uitzondering. Ik ben er dus klaarblijkelijk wél dol op.
Deze soep bevat allemaal zeer smaakvolle ingrediënten die verrassend goed samen gaan. Ik lees de laatste tijd steeds meer over edelgist en de dingen die ermee te maken zijn. Veganisten gebruiken het bijvoorbeeld in plaats van de voor velen onmisbare Parmezaanse kaas. Het heeft inderdaad een wat zoute smaak die wel wat weg heeft van de kaas. In dit recept gebruikte ik de gist voor een crumble met amandelen, en dat is ook niet mis. Je koopt edelgist nu nog voornamelijk bij de Tuinen of in reformzaken, maar ik vermoed dat het door de groeiende populariteit niet lang zal duren voor ook de Jumbo het in haar schappen heeft liggen.

Ingrediënten voor 2 grote kommen soep
- 1/2 bloemkool (320 g)
- 2 aardappels (300 g)
- 1 el boter / kokos- of olijfolie
- 2 el mosterdzaad
- 500 ml groentebouillon
- 20 g amandelen
- 1 el edelgistvlokken


  • Rooster de mosterdzaadjes in een droge pan tot ze ploppen. Maal de amandelen fijn met de edelgist en wat grof zeezout en roer het met enkele druppels tot er mooie kruimels ontstaan.
  • Hak de bloemkool en aardappels in stukken en bak ze in enkele minuten in een grote pan met het boter of wat olie, zout en peper, tot ze een goudbruin randje hebben gekregen.
  • Voeg de bouillon toe en laat de aardappels en bloemkool met een deksel op de pan zachtkoken.
  • Voeg het mosterdzaad toe, pureer de soep en dien het op met het amandelkruim.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten