13-10-2016

Oi-muchim, Koreaanse komkommersalade


*Dit recept maakte ik begin deze zomer, maar omdat ik jullie niet wilde overspoelen met Aziatische recepten aan de lopende band, had ik hem als concept bewaard. Nu kwam ik hem toevallig weer tegen toen ik door mijn concepten aan het bladeren was, en besloot ik dat 'ie lang genoeg gewacht had.
Ook Korea heeft mijn interesse op culinair gebied. Ik heb inmiddels al veel (lees: veel veel) gelezen over de Koreaanse gebruiken in de keuken en aan tafel. Grappig is dat veel westerse mensen al snel denken dat alles in die hoek onder 'de Chinese keuken' valt, maar niks is minder waar. Er zit veel verschil in wat je Koreaans, Chinees en Japans mag noemen.
Een tijdje terug was ik in de toko om op basis van alles dat ik gelezen had wat Koreaanse producten te kopen om echt Koreaans te kunnen gaan koken met producten die ook echt daar vandaan komen.
Om niet meteen aan de slag te gaan met het moeilijkste dat er is begon ik met deze typisch Koreaanse komkommer salade. 'Oi' betekent 'komkommer', 'muchim' is lastiger te vertalen, maar betekent iets dat lijkt op 'gemengd met kruiden'. Veel Koreanen hebben hun eigen familie-versie van het gerecht, maar veel verschil is er echter niet. Oi-muchim is een bijgerecht ('banchan'). Het wordt ook wel los gegeten, maar vaker tezamen met meerdere bijgerechten, bij een kom rijst.

- 1 komkommer
- 1 bosui, in dunne ringetjes
- 1/2 tl zout
- 1 teen knoflook, gehakt
- 1 el Koreaanse hete peper poeder of vlokken, gochugaru
- 1 tl sesam olie
- 1 tl sesamzaadjes
- 2 tl azijn
- 1 tl suiker

  • Meng alle ingrediënten, behalve de komkommer, goed door elkaar. 
  • Snijd de komkommer in plakjes en meng deze door de saus.
  • Laat de salade tenminste 10-15 minuten rusten, zodat de saus kan intrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten