10-10-2016

Matcha thee koekjes


Begin deze maand was Japan-dag. Dat ik Azië, en dan met name China-, fan ben, is de gemiddelde bloglezer inmiddels wel duidelijk geloof ik. Ik ben echter niet de enige, en ben zelfs gezegend met een vriend met wie ik die passie deel. Weer een vriend van hem doet ook mee, en met zijn drieën gingen we een aantal weken terug op avontuur. In de morgen bezochten we de Japan-beurs in Nijmegen, waarna we na een uurtje of twee doorreden naar Little Tokyo in Düsseldorf. Een dag vol noedels eten en veel te veel geld uitgeven was het resultaat, maar ik heb mijn behoefte weer even kunnen bevredigen, en mijn keukenvoorraad is ook weer lekker bijgevuld.
Onder andere kocht ik een zakje matcha poeder. De gezondheidsvoordelen die men aan matcha toeschrijft kennen geen grenzen. Ik wilde het al een hele tijd een keer meenemen, maar het is niet echt goedkoop. Ook is er nog al een verschil tussen matcha en matcha, wat betreft kwaliteit dan. In Düsseldorf besloot ik dat wat euro's aan een klein zakje matcha niet zouden opvallen tussen de rest van de uitgaven, en dus kocht ik er eentje, met de hoop dat de zaak waarin ik het kocht geen troep zou verkopen.
Thuis maakte ik er gelijk een kop thee van, maar zoals ik al gelezen had, is matcha thee wel iets waar je als niet-kenner even aan moet wennen. Ik was echter al wel bekend met koekjes, cakes, etc. waar matcha in verwerkt zat, en gezien matcha niet heel lange tijd lekker blijft, besloot ik daar maar wat mee te doen...!

Ingrediënten voor tenminste 20 koekjes:
- 180 g bloem
- 18 g matcha
- 1/4 tl zout
- 1/4 tl bakpoeder
- 125 g boter
- 120 g suiker
- 1 ei
- 1 el melk

  • Meng alle droge ingrediënten, met uitzondering van de suiker, door elkaar.
  • Klop de boter op met de suiker, en voeg vervolgens het ei en de melk toe. 
  • Roer nu alle ingrediënten tot een egaal beslag en zet het voortenminste 30 minuten afgedekt in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 180 graden. Maak platte schijfjes van het beslag en leg deze op een vel bakpapier op een bakplaat (evt. in twee keer bakken). Versier de koekjes eventueel met een topping naar keuze en bak ze in +/- 15 minuten gaar. Laten afkoelen op de bakplaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten