24-10-2016

Knolselderij soep met honing en mosterd

 Ik heb altijd gezegd dat ik geen favoriete seizoen heb. Ik ben van mening dat alle 4 de seizoenen hun eigen schoonheid hebben, en dat we in Nederland eigenlijk best boffen, dat wij jaarlijks alle 4 de seizoenen zo onderscheiden mogen meemaken. In Nederland hebben we winter, lente, zomer en de herfst. Ik heb ook een tijd in Portugal gewoond, en daar is het óf volop regen, óf volop zon.
Sinds de herfst dit jaar begonnen is, heb ik mijn mening voor het eerst bijgesteld, en heb ik een voorkeur voor dit super mooie seizoen ontwikkeld. Er zijn gewoon té veel dingen die nog beter zijn als het herfst is: warme koffie, thee of chocolademelk, kaarsjes aan, kruiden als kaneel en kardemom, appelmoes, stoofpeertjes en stoofvlees, poffertjes, warme sjaals en dekentjes, kommen soep, pompoen, het vooruitzicht op de kerst, natuurlijk de mooiste herfstkleuren buiten, de geur van de bladeren als je over straat loopt, de open haard mag weer aan, en zo kan ik nog wel even doorgaan... Ik ben zelfs zo dol op de herfst dat ik ook een kleine verslaving heb ontwikkeld voor herfstdecoratie in ons huis, 'herfstdecoratie' is zelfs een waar begrip geworden waar we om lachen.
Er zijn dus voor mij ontelbaar veel positieve dingen op te noemen, maar minder leuk, is dat dit weer ook griepjes e.d. uitlokt. Zo ben ik vandaag de sjaak... Ik heb twee weken lang tentamens en een behoorlijke dosis inleverwerk te doen, dus kan gelukkig wel thuisblijven, maar leuk is anders. Moet ik nog meer reden hebben om een heerlijke pan soep te maken? Het antwoord is nee, en dus maakte ik deze heerlijke soep met de resten knolselderij van de erwtensoep van een paar dagen terug. Honing en mosterd zijn een gouden combinatie, en omdat knolselderij een soort van zoet, en sowieso heerlijk zacht wordt als het gekookt is, maakte dit de soep tot het ultieme comfort food voor iemand die het echt even nodig heeft.

Ingrediënten voor circa 1,75 liter soep:
- 1 ui
- 2 knoflookteentjes
- 750 ml tuinkruidenbouillon
- 500 g knolselderij
- 3 el mosterd (36 g)
- 2 el honing (42 g)
- 2 takjes tijm (1/4 tl)
- snuf zwarte peper
- evt. uitgebakken spekjes


  • Snipper de ui, snijd de knoflook fijn en fruit beide ongeveer 5 aan, tot de uien goed zacht geworden zijn.
  • Snijd in de tussen tijd 4/5 van de knolselderij in grove blokken, en bak deze kort mee. Snijd de rest in kleine blokjes en zet opzij.
  • Giet de bouillon bij de uisnippers en de knolselderij, en laat het geheel circa 10 minuten met de deksel op de pan zacht koken. 
  • Haal de pan van het vuur en pureer de soep. Zet de pan terug op het vuur, voeg de mosterd, geriste takjes tijm, honing, een snuf zwarte peper en de blokjes knolselderij toe, en laat de soep nog eens 10 minuten afgedekt met de deksel door pruttelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten