19-10-2016

Speculaas kokos muffins


Ik heb een kleine terugval in mijn muffin bak verslaving. Een kleine maar. En ik heb legitieme redenen, heus. Het is namelijk herfst weer, ik heb papers en essays te schrijven en het is een twee-weken-lange tentamenperiode. Fair enough right?
Vandaag op het bakmenu staan speculaas kokos muffins. De buitenkant van de muffins hebben een krokant koek laagje, dat echt naar speculaasjes proeft. De binnenkant daarentegen is cake-achtig zacht en heeft een zachte kokosmaak. Een combinatie van smaken en structuren waar ik volmondig JA tegen zeg!

Ingrediënten voor 10 muffins:
- 180 g bloem
- 2 1/2 - 2 tl bakpoeder
- 1 1/2 tl speculaaskruiden
- 1/2 tl zout
- 1 ei
- 1/4 tl citroensap
- 120 ml melk
- 1 tl vanille
- 60 ml neutrale of kokosolie
- 100 g suiker
- 50 g kokosrasp, + garnering


  • Verwarm de oven voor tot 180 graden en vet een muffinvorm in.
  • Zeef de bloem, het bakpoeder, de kruiden en het zout bij elkaar in een kom.
  • Meng in een andere kom het ei met de melk, het vanille, de olie, het suiker en het citroensap.
  • Voeg de inhoud van de 2 kommen bij elkaar en roer het tot een glad beslag.
  • Roer tot slot de kokos erdoor, verdeel het beslag over de muffinvorm en strooi een klein beetje kokos over ieder vormpje.
  • Bak de muffins in 25 minuten klaar en laat ze afkoelen in de vorm (tenminste 10 minuten).
*Voeg eens gewelde krenten toe en 1/2 tl sinaasappelrasp, voor wat variatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten