27-10-2016

Witte chocolade groene thee cake met walnoten

Voor degenen die regelmatig de blog lezen, is wel bekend hoe gek ik ben op alles dat met Azië te maken heeft, en dan met name China. Van Japan ben ik echter ook niet vies, en zoals sommigen misschien nog weten, ging ik enkele weken geleden, na een Japan-fair in Nederland, door naar Little Tokyo in Düsseldorf.
Düsseldorf heeft, na Londen en Parijs, de grootste Japanse gemeenschap buiten Japan. Mede hierom is misschien duidelijk hoe Little Tokyo is ontstaan. Dit is een super grote wijk in Düsseldorf, vol met Japanse ramen-, sushi-, en andere restaurants, Japanse hotels en kappers, Toko's, winkeltjes en noem maar op. Het is inmiddels uitgegroeid tot een super populaire wijk, en niet alleen onder Japanners zelf.
Toen wij er waren heb ik flink wat Aziatisch lekkers gegeten en gekocht. Onderweg naar het ramen-restaurant waar we sowieso heen zouden gaan om te lunchen die middag, kwamen we langs allerlei café'tjes en andere restaurants, waar ik enthousiast naar binnen gluurde om inspiratie op te doen. Bij een café'tje zag ik 2 vrouwen een matcha marble cake eten. Ik redeneerde dat we na de ramen, niet heel veel honger meer zouden hebben, maar dat zo'n heerlijk plakje cake nog wel zou moeten passen. Zo gezegd zo gedaan en hoewel het personeel dramatisch was, was de cake a piece of heaven.
Ik had eerder die dag al een zakje matcha gekocht (waar ik ook deze koekjes mee maakte!). Ik klampte het zakje nu goed vast, en wist dat ik thuis een poging moest wagen om het na te maken. Het resultaat is nog véél beter dan verwacht en ik had de grootste moeite er van af te blijven. Ik kan alleen maar zeggen dat deze cake werkelijk verrukkelijk is. Ik zou eigenlijk dit recept naar dat tentje op moeten sturen en ze vriendelijk bedanken voor hun gastvrijheid (not).



-  40 g walnoten
- 185 g boter, kamertemperatuur
- 150 g suiker
- 3 eieren
- 1 tl vanille extract
- 210 g bloem
- 1 tl bakpoeder
- 1/4 tl zout
- 2 tl groene thee poeder (matcha)
- 80 g witte chocolade

  • Verwarm de oven voor op 180 graden, vet een broodvorm in en hak de walnoten grof.
  • Klop de boter en de suiker tot romig en zacht, voeg 1 voor 1 - al-kloppend - de eieren toe en tot slot het vanille extract. 
  • Zeef de bloem in een ruime kom en voeg het zout en de bakpoeder toe. Roer hierdoor het natte mengsel tot er een mooi egaal beslag is ontstaan. 
  • Verdeel het beslag over 2 kommen. Smelt de chocolade au bain marie en voeg dit aan een van de kommen toe. Zeef boven de andere kom de matcha poeder, en meng het goed door elkaar.
  • Schep nu beide kommen met beslag leeg in de vorm, verdeel de walnoten erover en bak de cake voor +/- 55 minuten in het midden van de oven.
  • Check of de cake echt gaar is, door er met een satéprikker in te prikken en te kijken of die er schoon uitkomt. Laat de cake tenminste 10 minuten in de vorm afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten