28-11-2016

Tomatensoep, een recept om te koesteren


Vroeger betekende zondag altijd soep-dag. De maaltijd begon altijd met soep en stokbrood met kruidenboter, gevolgd door een stuk vlees, gevolgd door pudding. Classy right? Eigenlijk heb ik dat altijd een heerlijke traditie gevonden die ik met alle liefde voort zou willen zetten, maar om de één of andere reden loopt het vaak net wat anders. Toch laat ik mijn liefde voor soep heus niet verwaarlozen. Als ik mocht kiezen welke soep we mochten eten op zondag, koos ik eigenlijk altijd vastbesloten voor tomatensoep, en het recept voor verrukkelijke tomatensoep is ook wat ik vandaag met jullie zal delen!
Dit recept geldt voor mij altijd als basis vanwaar ik lekker toevoeg waar ik zin in heb of wat we nog hebben liggen. Maar, eerlijk is eerlijk: het mag dan wel simpelweg de basis zijn, de basis is op zich  echt al heerlijk! Als lunch maak ik het dan ook wel eens als ik zin heb in wat verwarmends.
Oja, twee korte opmerkingen zijn nog wel op z'n plek. Zoals je ziet wordt er ook azijn toegevoegd aan de soep. Dit mag gek lijken, maar zonder dat kleine beetje azijn is de soep niet zoals 'ie moet zijn. Het is echt een sleutelingrediënt die niet gemist mag worden! Dat brengt ons op de volgende opmerking. Als je van de tomatensoep van de afhaal Chinees houdt, is er grote kans dat je deze soep ook lekker vindt. In de soep van de Chinees wordt namelijk ook azijn gebruikt. Voor mij is het in elk geval een klassieker waar ik keer op keer op terug kan vallen als ik het even nodig heb. De meeste ingrediënten heb ik immers altijd wel op voorraad!

Ingrediënten voor circa 1,1l soep:
- 2 kleine uien
- 2 tenen knoflook
- 2 el olijfolie
- 2 blikken gepelde tomaten à 400 g
- 380 ml water
- 1 el gember
- 4 el ketjap
- 2 tl azijn
- evt. 150 g gehakt, gemengd met wat zout en peper, gerold tot balletjes
- evt. 75 g taugé, schoongespoeld 

  • Snipper de uien en snijd de knoflook in dunne plakjes. Verhit wat olijfolie in een ruime pan en fruit hierin de uien en knoflook aan.
  • Voeg zodra de ui glazig wordt en de knoflook begint te ruiken de blikken tomaat en het water toe. Dek de pan af met een deksel voor 10 minuten.
  • Voeg het gember, de ketjap en het azijn toe, haal de pan van het vuur en pureer de soep.
  • Zet de pan terug op het vuur en voeg nu eventueel de soepballetjes en de taugé toe en laat de pan nog eens 10 minuten afgedekt op het vuur staan.
  • Breng op smaak met zout en peper uit de pepermolen & bon appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten